سرانجام تفاهم‌نامه طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور یعنی  سیستان‌ و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی بین شرکت تامین و توسعه زیرساخت‌های شرق ایران، شرکت تکاپوی آب و برق شرق (تابش) و سازمان ایمیدرو با منطقه آزاد چابهار امضا شد.

انتقال آب

همشهری آنلاین-مریم ورشوئی، سازمان منطقه آزاد چابهار در طرح نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی مشارکت ۱۰ درصدی دارد. طبق این تفاهمنامه آب شیرین شده دریا به جز تامین آب کارخانه‌های صنعتی به تامین آب شرب چابهار هم اختصاص می‌یابد تا شاید برای همیشه مشکل کم‌آبی آن حل شود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین گفت: طرح انتقال آب از دریا فقط به استان‌های شرقی کشور محدود نمی‌شود. این طرح در کل کشور و برای چند استان مختلف مانند کرمان سیاست‌گذاری شده است. به عنوان نمونه طرح انتقال آب در جیرفت کرمان هم اکنون پیشرفت حدود ۸۰ درصدی دارد.  

توسعه صنعت، نیازمند منابع آبی پایدار

«عبدالرحیم کردی» افزود: با توجه به اینکه ما در حال توسعه صنعتی هستیم و از طرفی ذخایر آبی محدودی هم در استان داریم، بنابراین نیاز به منابع آبی پایدار بیش از گذشته احساس می‌شود. در چنین شرایطی باید برای صنایع آب‌بر چاره اندیشی شود.

وی ادامه داد: به دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری و هزینه انتقال آب از دریای عمان طبق مطالعات اولیه تصمیم گرفته شد که این آب فقط برای مصارف شرب و کشاورزی استفاده نشود، بلکه برای صنعت هم درنظر گرفته شود، زیرا این پروژه کاملا اقتصادی است.  

کردی گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان حدود ۳سال پیش پیشنهاد و مطرح شد، اما چون صاحبان صنایع پای کار نبودند تا کنون به تعویق افتاد و تا این مدت خوب پیش نرفت. اما اکنون صنایع پای کار هستند.

نیاز معادن به منابع آبی

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: همیشه صنایع با محدودیت‌های زیست محیطی مواجه هستند، بنابراین با توجه به کمبود منابع آب و آب‌های زیرزمینی در استان، هزینه کردن در صنایع برای دسترسی به منابع آبی پایدار منطقی به نظر می‌رسد.

کردی گفت:  به عنوان نمونه ما در فنوج و نیکشهر ذخایر معدنی بسیار خوبی داریم که نیاز آبی دارند یا صنایع فولاد چابهار آب‌بر هستند، بنابراین باید به دنبال منابع آب پایدار در سیستان و بلوچستان باشیم.   چابهار با بحران آب مواجه است و  ۱۲۷ هزار مترمکعب آب در روز فقط نیاز پروژه‌های در دست اجرای منطقه آزاد به آب است؛ ازسویی دیگر به دلیل نبود آب در این شهرستان درکل بیش‌از ۲۲۷ هزار مترمکعب آب برای کاربری‌های مختلف صنایع و آشامیدنی مورد نیاز است.

وی افزود: در این پروژه استانداران سه استان سیستان‌و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی و فولادسازان بزرگ کشور به عنوان سهامدار حضور دارند و چون این پروژه ملی است، دولت حمایت خوبی خواهد کرد.

کردی گفت: مطالعات این کار انجام و ارائه شده و کارگروه ویژه‌ای نیز با حضور معاونان سه استاندار تشکیل شده است تا ظرف مدت ۴۰روز مجوزهای قانونی مورد نیاز از سازمان محیط زیست و وزارت نیرو برای این کار در فاز اول صادر شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با این طرح بحران همیشگی آب که یکی از دلایل کمتر توسعه یافتگی استان است حل شود.

کد خبر 470549
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha