«کپی برابر اصل» عباس کیارستمی در میان فهرست ۱۰ فیلم برتر دهه دوم هزاره سوم جای گرفت و منتقد آسوشیتدپرس از آن به عنوان فیلمی یاد کرد که دهه با آن شروع شده است.

کیارستمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز، در فهرست ۱۰ فیلم برتر دهه دوم هزاره سوم، «کپی برابر اصل» عباس کیارستمی در مکان هشتم جای گرفته است. در دهه‌ای که دهه فیلم‌های مارولی و نت‌فلیکس بوده است و با وجود همه شایعات منبی بر این که سینما مرده است ۱۰ فیلم برتر دهه‌ای که پشت سر گذاشته شد، نشان می‌دهد که چه فیلم‌های قابل اعتنایی در این دوره ساخته شده است.

در این فهرست «درخت زندگی» ساخته ترنس مالیک که به عنوان فیلم برنده نخل طلای کن انتخاب شد در مکان نخست جای گرفته است. لیندسی بار منتقد آسوشیتدپرس درباره «کپی برابر اصل» نوشته است: آیا یک فیلم داستانی می‌تواند حقیقت باشد؟ این سوال سنگین پشت این فیلم عباس کیارستمی بزرگ است که در آن یک معامله‌گر اجناس قدیمی (ژولیت بینوش) و یک نویسنده (ویلیام شیمل) درباره اساس اصل بودن و موثق بودن در هنر و اینکه چه چیزی دقیقا نمایانگر بازتولید است (شاید همه چیز) صحبت می‌کنند.

فیلم به نوعی دگردیسی خود را هم دارد چون وقتی هجوی درباره اینکه این دو نفر ازدواج کرده‌اند حقیقی از آب درمی‌آید، حتی طبیعت رابطه آنها هم بی‌شکل می‌شود. این فیلمی شجاعانه و برانگیزنده بود که با آن یک دهه سینما آغاز شد و با وجود اینکه به تمام پاسخ‌ها دسترسی نداریم، تجربه و ایده‌های آن ۹ سالی که بعد از آن شکل گرفتند هم مخاطبان را برانگیخته‌اند.

۱۰ فیلم برتر دهه اخیر عبارتند از «درخت زندگی» ساخته ترنس مالیک، «نخ خیال» پل توماس اندرسون، «مارگارت» ساخته کنت لانرگان، «لیدی برد» ساخته گرتا گرویگ، «مهتاب» ساخته بری جنکینز، «یک جایی» ساخته سوفیا کوپولا، «جنگ سرد» پاول پاولیکوفسکی، «کپی برابر اصل» ساخته عباس کیارستمی، «درون لوین دیویس» ساخته برادران کوئن، «هتل بزرگ بوداپست» ساخته وس اندرسون.

در میان فیلم‌های دیگری که در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی، «روزی روزگاری در هالیوود» تارانتینو، «مدمکس: جاده خشم» جورج میلر، «پروژه فلوریدا» شان بیکر، «تیمبوکتو» عبدالرحمان سیسکو، «شبکه اجتماعی» دیوید فینچر، «مهاجر» جیمز گری، «من عشقم» لوکا گوادانینو، «چهره‌ها مکان‌ها» آنیس واردا و «سوختن» لی چانگ دونگ نیز به عنوان دیگر فیلم‌های برتر دهه پس از این ۱۰ فیلم برتر معرفی شده‌اند.

کد خبر 470257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha