دولت ایالات متحده در یکی دو روز آینده خبر خروج ۴۰۰۰ هزار نیروی نظامی را از افغانستان اعلام می‌کند تا شمار نظامیان آمریکایی مانده در این کشور به هشت تا ۹ هزار نفر کاهش یابد.

ترامپ و اشرف غني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی‌نیوز، این خبر چند روز پس از آن منتشر می‌شود که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با روند مذاکره‌های دیپلماتیک با طالبان پیوست؛ گفتگوهایی که از ماه سپتامبر به حال تعلیق درآمده بود. خلیل‌زاد روز پنجشنبه اعلام کرد در واکنش به حمله روز چهارشنبه به پایگاه هوایی بگرام و کشته شدن دو نفر و زخمی شدن ۷۰ نفر گفتگوها را برای مدتی متوقف می‌کند.

آمریکا بین ۱۲ تا ۱۳ هزار نظامی در خاک افغانستان دارد و مقام‌های رسمی دولت دانلد ترامپ هنوز زمان آغاز خروج رسمی چهار هزار نیروی آمریکایی را اعلام نکرده‌اند. هر چند این خروج در راستای کاهش گام به گام تعداد ارتش آمریکاست که در یک بازه زمانی چند ماهه رخ می‌دهد. دو مقام رسمی ارتش آمریکا گفته‌اند کاهش نیروها در قالب خروج زودهنگام و جایگزین نکردن نیروهایی است که مدت ماموریت‌شان به پایان رسیده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در چند نوبت موضوع خروج و کاهش نیروهای نظامی از افغانستان را مطرح کرده است؛ از جمله در نخستین سفر رسمی به افغانستان در تعطیلی‌های روز شکرگزاری در مقام فرمانده کل نیروهای مسلح. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته اعلام کرد کاهش نیروهای آمریکایی حتی با وجود نرسیدن به توافق پایدار با طالبان ادامه می‌یابد. او ماه اکتبر هم گفته کاهش تعداد نیروها تا ۸۶۰۰ بر عملیات ضدتروریستی تاثیر منفی نمی‌گذارد.

ترامپ از زمان آغاز فعالیت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ وعده داده بود به جنگ‌های بی‌فایده و پرهزینه از جمله حضور نظامی آمریکایی‌ها در افغانستان پایان می‌دهد و تعداد نیروهای نظامی را در خارج از مرزها کم می‌کند. هر چند مشاوران ترامپ مخالف خروج کامل نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان هستند اما رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر به آنها خبر داده است که تا پیش از انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ همه نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد.

کد خبر 470194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha