یک پژوهش جدید در آمریکا نشان می‌دهد افرادی که در روزهای تاریک‌تر زمستانی دچار افسردگی می‌شوند، برای تسکین علائمشان بهتر است از خوردن غذاهای قندی پرهیز کنند.

sugary foods

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه این پژوهش به‌وسیله گروهی از روانشناسان در دانشگاه کانزاس به بررسی دوباره پژوهش‌های معتبر پیشین درباره اثرات فیزیولوژیکی و روان‌شناختی مصرف مواد غذایی دارای قند و شکر افزوده پرداختند.

یافته‌های این پژوهشگران در ژورنال «فرضیه‌های پزشکی» منتشر شده است، نشان می‌دهد که غذاهای حاوی قند افزوده ممکن است فرآیندهای سوخت‌وساز، التهابی و عصب‌زیست‌شناختی را باعث شوند که با افسردگی ارتباط دارند.

به گفته این پژوهشگران ترکیب مصرف غذاهای با قند افزوده بالا، روزهای تاریک و تغییر عادات خواب مربوط به زمستان می‌تواند اثری منفی بر سلامت روان داشته باشد.

استفن ایلاردی یکی از پژوهشگران می‌گوید: «کاهش قرارگیری به نور خورشید در طول زمستان در بسیاری از افراد چرخه‌های شبانه‌روزی در بدن را به هم می‌ریزد، خواب طبیعی را مختل می‌کند و ۵ تا ۱۰ درصد جمعیت را در معرض دچار شدن به یک دوره افسردگی شدید بالینی قرار می‌دهد.»

ایلاردی می‌افزاید که دچار شدن به «افسردگی با شروع در زمستان» می‌تواند باعث شود افراد مبتلا برای بالا بردن موقتی خلق‌وخویشان به میل شدیدی به خوردن مواد قندی پیدا کنند، اما این کار درواقع علائمشان را بدتر می‌کند.

ایلاردی می‌گوید: «هنگامی که مواد قندی مصرف می‌کنیم، آن‌ها مانند یک داروی روان‌گردان عمل می‌کنند و اثر فوری بالابرنده خلق‌وخو دارند، اما مصرف مقدارهای زیاد مواد قندی می‌تواند در درازمدت به‌طور متناقضی اثری زیان‌بار خواهد داشت و باعث بدتر شدن خلق‌وخو، آسیب به سلامت، افزایش میزان التهاب و اضافه‌وزن خواهد شد.»

به گفته این پژوهشگران، مصرف زیاد مواد قندی نه‌تنها التهاب را در بدن می‌افزاید که خودش با افسردگی ارتباط دارد، بلکه بر میکروب‌های روده هم اثر می‌گذارد. برخی از میکروب‌ها در روده با افزایش ورودی قند بیشتر رشد می‌کند. مواد شیمیایی تولیدشده به‌وسیله این میکروب‌ها که به خون راه می‌یابد، می‌تواند بر مغز اثر بگذارد و فرد وارد حالتی از اضطراب، استرس و افسردگی کند.

پیشنهاد این پژوهشگران این است که افراد هر چه کمتر غذاهای آماده و فراوری‌شده مصرف کنند و به‌جای آن‌ها به مصرف غذاهای با پایه گیاهی و غنی از اسیدهای چرب امگا- ۳ روی آورند. مصرف مواد قندی را باید در حداقل ممکن نگهداشت.

کد خبر 470116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =