دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که جامعه مدنی باید بتواند در چارچوب قانون و ضوابط یک جامعه مدنی اعتراض خود را بیان کند، گفت که صدای جامعه باید شنیده شود تا به اعتراض خشن تبدیل نشود. 

سید رضا عاملی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اقداماتی که این شورا برای پیشبرد منشور حقوق شهروندی انجام داده است، گفت: منشور حقوق شهروندی باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود تا به یک قانون تبدیل شود. در حال حاضر این امر یک ایده‌ است که بر آن تاکید می‌شود. از نظر من، این‌که جامعه مدنی بتواند نظرات خود را بروز دهد، قاعده بسیار درستی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که جامعه مدنی باید بتواند اعتراض خود را بیان کند، گفت: جامعه مدنی باید بتواند هر جا اعتراضی دارد، در چارچوب قانون و ضوابط یک جامعه مدنی اعتراض خود را بیان کند. این‌که یک مکان مشخص یا شرایطی برایش در نظر گرفته شود، نیازمند این است که بتواند شرایط حقوقی و قانونی را در مجلس بگذراند.

  • شنیدن صدای جامعه به یک روش نیاز دارد 

عاملی در پاسخ به این سوال که در نظر گرفتن یک مکان مشخص برای اعتراضات رد شده است و به نظر شما چقدر ضرورت دارد که اعتراضات در یک مکان مشخص برگزار شود که به خیابان‌ها کشیده نشود، گفت: به هر حال زمانی که لازم است صدای جامعه شنیده شود، باید با روشی این اتفاق بیفتد. اگر صدای جامعه در یک جایگاه مشخص شنیده نشود، ممکن است به یک اعتراض بد و خشن تبدیل شود. برای جلوگیری از اعتراضات خشن هم یکی از راه‌حل‌ها این است که مردم بتوانند در یک مکان مشخص حرفشان را بزنند.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما چرا اعتراضات به رفتارهای خشونت‌آمیز و اغتشاش تبدیل می‌شود، بیان کرد: ما مسیری را برای مردم‌سالاری دنبال می‌کنیم و در دنیا هم این مسیر وجود داشته است و در این راستا آرام‌آرام بلوغ اجتماعی توسعه بیشتری پیدا کرده است. 

  • صدای مخالف در صدا و سیما بروز پیدا کند 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش رسانه ملی در فرهنگ‌سازی برای توسعه بلوغ اجتماعی و بروز صدای مخالف گفت: بنده فکر می‌کنم ما باید از صدا و سیما این مسیر را دنبال کنیم تا صدای مخالف در صدا و سیما بروز پیدا کند و این صداها در سطح ملی شنیده شود. البته در حال حاضر در بسیاری از گفت‌وگوها صدا و سیما سعی می‌کند، صدای مختلف شنیده شود.

وی با تاکید بر این‌که صداهای مردم باید متنوع‌تر و وسیع‌تر باشد، اظهار کرد: به نظر من اشکالی ندارد که ما بتوانیم دایره صداها را متنوع‌تر و وسیع‌تر کنیم و لازم است در عرصه اجتماعی هم این موضوع اتفاق بیفتد. این امر دقیقا یک بلوغ اجتماعی است و بلوغ اجتماعی منشأ این می‌شود که مردم‌سالاری توسعه بیشتری پیدا کند.

کد خبر 469896

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha