حزب محافظه‌کار که در پارلمان پیشین کمتر از ۳۰۰ کرسی در اختیار داشت، ۶۶ نماینده به تعداد اعضایش در مجلس عوام افزود تا اکثریت قاطع را از آن خود کند.

نطق بوریس جانسن پس از انتخابات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، بوریس جانسن در نخستین نطق پس از پیروزی تاریخی خود مستقیم به برگزیت اشاره کرد و گفت: «با پیروزی تاریخی حزب محافظه‌کار، حالا دیگر خروج از اتحادیه اروپا تصمیم انکارناپذیر مردم بریتانیاست.»

تا پیش از این، نخست‌وزیر بریتانیا برای اجرایی کردن برگزیت به رای موافق پارلمان نیاز داشت و به دلیل نداشتن ۳۲۶ کرسی، نمی‌توانست تصمیم خود را پیش ببرد. در دور تازه، حزب محافظه‌کار به رهبری جانسن به اندازه کافی و بیش از آن رای دارد و در نخستین اقدام سراغ برگزیت می‌رود.

در پایان شمارش آرا، ۶۴۹ کرسی پارلمان به این ترتیب بین احزاب بریتانیا تقسیم شد: ۳۶۴ کرسی حزب محافظه‌کار، ۲۰۳ کرسی حزب کارگر، ۴۸ کرسی حزب ملی اسکاتلند، ۱۱ کرسی حزب لیبرال دموکرات و ۲۳ کرسی احزاب دیگر.

فقط نتیجه یک کرسی تا نهایی شدن سرنوشت تمام ۶۵۰ کرسی مجلس عوام باقی مانده که آن هم تا عصر امروز به وقت بریتانیا اعلام می‌شود. در واقع به دلیل بد بودن شرایط آب و هوایی در مجمع‌الجزایر سیلی در جنوب غربی بریتانیا، اعلام نتیجه نهایی به تعویق افتاده است.

در مجموع ۶۷.۲۵ درصد مردم بریتانیا در انتخابات شرکت کردند و حدود ۱۴ میلیون نفر (۴۴ درصد) به نامزدهای محافظه‌کار رای دادند. حزب کارگر ۱۰ میلیون رای داشت و لیبرال دموکرات با ۳.۶ میلیون رای و ملی اسکاتلند با ۱.۲ میلیون در رده‌های بعد ایستادند.

کد خبر 469776

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha