مسئولان شهرداری منطقه۱۸ تلاش می‌کنند تا در نیمه نخست سال آینده پروژه «پلازا» یا «میدان محلی» در محله یافت‌آباد و در بافت تاریخی منطقه به بهره‌برداری برسد.

معماری

همشهری آنلاین‌ـ مریم قاسمی: «پلازا» درتعاریف مدیریت شهری به میدان و فضای باز شهری و عمومی گفته می‌شود که فقط به پیاده‌ها تعلق دارد. به عبارت دیگر این میدان‌ فقط برای حضور عابران پیاده ساخته شده و ورود انواع وسایل نقلیه اعم از موتورسیکلت و خودرو داخل آن ممنوع است. در سال‌های گذشته ساخت پلازاهای جدیدی در تهران اجرایی شده که نمونه آن «پلازای میدان هفتم‌تیر» است. این بار نیز در جنوب غرب پایتخت، نخستین پلازا با مساحت یک هکتار در بافت تاریخی محله یافت‌آباد ساخته و به بهره‌برداری می‌رسد.

«ابوالفضل کبورانی» شهردار ناحیه۳ منطقه ۱۸ دراین‌باره به خبرنگار همشهری محله گفت: «پیشنهاد اجرای طرح «پلازا» در محله یافت‌آباد برای نخستین بار از سوی اداره نوسازی به شهرداری داده شد و مورد تأیید قرار گرفت. بر همین اساس ساخت نخستین پلازا در منطقه۱۸ با عنوان مجموعه فرهنگی، ورزشی «درـ یافت» به معنای «جایی که هرچه شهروندان بخواهند در اینجا یافت شود» در مرحله بررسی داده‌های مطالعاتی و پژوهشی قرار گرفته و به‌زودی عملیاتی می‌شود. این طرح در قطعه زمینی بایر به مساحت ۱۰هزارمترمربع حد فاصل خیابان شهید زندیه و شهید باقری به اجرا درخواهد آمد.»

ابوالفضل کبورانی، شهردار ناحیه۳ منطقه18

به گفته کبورانی، نخستین پلازای حوزه جنوب غرب تهران درحالی در محله یافت‌آباد ساخته می‌شود که مسئولان شهرداری منطقه۱۸ عقیده دارند این مکان در آینده‌ای نزدیک به بزرگ‌ترین پاتوق فرهنگی و اجتماعی شهروندان در قطعه هجدهم پایتخت تبدیل خواهد شد.

او درباره علت اجرای این پروژه در محله یافت‌آباد گفت: «یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در تصمیم‌گیری برای ساخت پلازای محله یافت‌آباد، تلاش برای رفع کمبودها و محرومیت‌ها و همچنین تأمین سرانه‌های مورد نیاز شهروندان درحوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، ورزشی و شهری بوده که امیدواریم با به ثمر رسیدن این پروژه میزان رضایتمندی ساکنان محله یافت‌آباد افزایش پیدا کند.»

شهردار ناحیه۳ منطقه۱۸ عنوان کرد که در مجموعه فرهنگی، ورزشی«درـ یافت» ایجاد امکاناتی همچون فضای ورزشی، پاتوق فرهنگی، مهدکودک، پارکینگ خودرو پیش‌بینی شده تا شهروندان با آسودگی خاطر در این مکان عمومی حضور داشته باشند. همچنین در این مجموعه برای اشتغال و کارآفرینی بیش از ۵۰ نفر از شهروندان بومی و محلی برنامه‌ریزی شده است.

نخستین پلازای منطقه۱۸ با پیگیری دفتر توسعه محله‌ای نواحی۲ و ۳ و حمایت شهرداری منطقه ساخته می‌شود و کارشناسان حوزه معماری و شهرسازی عقیده دارند که بهترین نقطه برای اجرای پروژه پلازا محلی است که شهروندان با آن خاطره دارند. براین اساس پلازای «درـ یافت» در محله قدیمی یافت‌آباد ساخته می‌شود که قدمت شکل‌گیری آن بیش از یک قرن است و هنوز افراد بومی و محلی از چند طایفه اصیل زندیه، کلهر و ظهره وند در آن سکونت دارند. نکته دیگر اینکه پلازاها باید محلی برای جمع شدن شهروندان و قرار ملاقات و گفت‌وگوی آنها باشد و برای لحظاتی از استرس‌ و نگرانی‌های روزمره دور شوند.

از مشهورترین پلازاهای جهان می‌توان به میدان سرخ در مسکو، میدان التحریر در مصر و میدان نقش‌جهان در اصفهان اشاره کرد. البته در تهران هم پلازاهایی وجود دارد مانند میدان آزادی و میدان امام حسین(ع) که در آن راه عبور و مرور خودروها بسته شده و آیین‌های مذهبی و فرهنگی مثل مراسم عاشورا در آنها اجرا می‌شود.

کد خبر 469251
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha