پلازای میدان شهدای هفت تیر امشب با حضور شهردار و اعضای شورای شهر تهران به بهره‌برداری می‌رسد. این پلازا (فضای باز شهری) نخستین پلازای تهران و مرکزی برای تعاملات شهروندی است. ۴ ماه پیش پروژه ایجاد پلازای شهری با دستور پیروز حناچی، شهردار تهران کلید خورد.

پلازا - ميدان هفت تير - عكس همشهري حسين تهراني

پلازای میدان شهدای هفت تیر امشب با حضور شهردار و اعضای شورای شهر تهران به بهره‌برداری می‌رسد. این پلازا (فضای باز شهری) نخستین پلازای تهران و مرکزی برای تعاملات شهروندی است.   ۴ ماه پیش پروژه ایجاد پلازای شهری با دستور پیروز حناچی، شهردار تهران کلید خورد. حناچی دو روز بعد از تصدی پست شهردار تهران از جمع‌آوری کارگاه‌های عمرانی در سطح شهر خبر داد. پس از آن او دستور جمع‌آوری‌ کارگاه‌های عمرانی را صادر کرد و در آن روزها، کارگاه عمرانی(بچینگ) میدان هفتم تیر در اولویت قرار گرفت. پس از آن طراحی پلازای هفتم تیر تهیه و عملیات ساخت این پروژه شروع شد. صفا صبوری‌دیلمی، معاون شهر در این رابطه به همشهری می‌گوید: «چند دهه بود که این فضا از مردم گرفته شده بود. آقای حناچی در روزهای اول حضورشان در شهرداری دستور دادند کارگاه‌های عمرانی که شهرداری اشغال کرده، تنها قسمت مورد نیاز آن بماند. فقط پلازای هفتم تیر نیست که آزاد می‌شود. ما نزدیک به ۱۰۰ هزار متر مربع از کارگاه‌های عمرانی در سطح شهر کوچک کردیم و در اختیار مردم قرار دادیم. یک مساحت کوچک این متراژ که ۷ هزار متر مربع است که به پلازای شهری تبدیل شده. مثلا ما در میدان فتح یک فضای سبز بزرگی را درست کردیم و دوباره به شهر بازگرداندیم. یعنی آن قسمت‌هایی که محصور از شهر شده بود، بازگردانده شد و خیلی از جاهای دیگر چنین اتفاقی رخ داد.»‌ او ادامه می‌دهد: «این یک حرکت است که ما شروع کردیم. قرار است آن قسمت‌هایی که در سطح شهر اشغال کردیم، در وهله نخست در زمان خود تحویل دهیم. یعنی به این شکل نیست که یک جا را اشغال کنیم و نزدیک به ۳۰ سال از حیز انتقاع ساقط شود. علاوه بر آن، قرار است در زمان بهره‌برداری فضایی را به مردم اختصاص دهیم که قبلا وجود نداشته است. پلازای هفتم تیر یکی از همین نمونه‌هاست.»

به نظر نمونه پلازای هفتم تیر به دلیل تردد هزاران نفر در طول روز از این مسیر اهمیت ویژه‌ای دارد. پلازای شهری با وسعت ۷ هزار متر مربع؛ ۳ هزار متر مربع فضای سبز، ۳ هزار متر مربع پیاده‌راه سنگ‌فرش و هزار متر آمفی‌تئاتر روباز. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران می‌گوید: «در پلازای هفتم تیر یک ایستگاه دوچرخه، فضای آمفی‌تئاتر روباز و یک فضای مکث شهری برای شهروندان وجود دارد. به این ترتیب که وقتی مردم از ایستگاه خط ۶ مترو خارج شدند، بتواند در این فضای مکث شهری قدم بزنند. طوری که مردم از فضای قبلی میدان که آلودگی هوا، ترافیک و... خارج شده و لذت ببرند.» صبوری ادامه می‌دهد: «برنامه ما این بود که پلازای هفتم تیر را برای مناسبت هفتم تیر آماده کنیم که همزمان با خود نام میدان باشد. هفته اول تیرماه هفته قوه‌قضاییه است که به مناسبت شهادت شهید بهشتی و یارانشان این میدان، هفتم تیر نامگذاری شده است. برای همین از ابتدا قرار گذاشتیم عملیات پلازای شهری را اول تیرماه تمام کنیم. خوشبختانه همکاران من هم زحمت کشیدند و روی برنامه زمان‌بندی پروژه را به سرانجام رساندند. بنابراین، پلازای هفتم تیر سه‌شنبه چهارم تیرماه افتتاح می‌شود.»

محمدرضا دهداری‌پور نیز از آماده سازی زیرگذر میدان هفتم تیر برای تردد شهروندان آماده‌سازی شهروندان خبر می‌دهد. شهردار منطقه ۶ به شهرنوشت می‌گوید: «پل عابرپیاده ضلع جنوبی میدان هفتم تیر که با اجرای تغییرات اخیر در وضعیت میدان، تقریباً کارآیی خود را از دست داده بود و از نظر بصری شکل هندسی مناسبی هم نداشت، جمع آوری شد. با این اقدام ورودی‌ها و خروجی های دو طرف میدان در ضلع جنوب و شرق و همچنین ضلع غرب در فضای فعلی پلازا فعال و بخشی از تردد عابرپیاده به زیرگذر منتقل شد.» او عنوان می‌کند: «این پلازا با وسعتی برابر هفت هزار متر مربع پاتوقی برای فعالیت های فرهنگی اجتماعی شهروندان خواهد بود. پلازای میدان هفتم تیر و میدان ولیعصر نقش تاثیرگذاری در افزایش حیات شبانه شهر تهران خواهد داشت.»

کد خبر 445486

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha