بوی نامطبوع تهران در صبح روز ۱۷ آذرماه به اذعان شهروندان شدیدتر و تندتر از بوی نامطبوع سال گذشته و چند روز قبل است؛ تقویت منشأ فاضلابی بوی بد تهران در گفتگو با دکتر نبی‌اله منصوری استاد گروه آلودگی هوا دانشگاه علوم و تحقیقات بررسی شد.

نبي اله منصوري

دکتر نبی‌اله منصوری استاد گروه آلودگی هوا دانشکده محیط زیست واحد علوم و تحقیقات در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین درباره تکرار و تشدید بوی نامطبوع در تهران، گفت: موردی این‌چنینی یک بحث خاص در زمینه آلودگی هوا است که لازم است به صورت میدانی و نقطه به نقطه پیگیری شود. بیشترین ظن و گمان درباره بوی نامطبوع تهران بر روی مجاری فاضلاب است.

وی افزود: وقتی مواد جامد و با منشأ فاسدشدنی و یا پسمانده‌های مواد غذایی که روی هم انباشته می‌شوند، در مجاری فاضلاب می‌مانند و چون اکسیژن دریافت نمی‌کنند، تخمیر بی‌هوازی اتفاق می‌افتد و هیدروژن سولفوره و آلدئیت‌ها که دارای بوی نامطبوع هستند تولید می‌شوند. در واقع منشأ بو در موارد غیرصنعتی، همین هیدروژن سولفوره و آلدئیت‌ها هستند.

به گفته این متخصص حوزه بررسی آلودگی هوا، بالغ بر ۹۵ درصد بوها در هوا مانند بویی که در مسیر فرودگاه امام خمینی یا در جنوب شهر تهران به مشام می‌رسد، ناشی از انباشته شدن مواد فاسدشدنی در مجاری فاضلاب هستند.

منصوری در پاسخ به اینکه آیا همزمانی انتشار این بو با بارندگی تهران منجر به تشدید بو شده است؟، اظهار داشت: وقتی بخواهیم رسوبات یک فاضلاب مانده را جمع‌آوری و خارج کنیم، بوی بدی پخش می‌شود که در واقع این بوها در قسمت زیرین محل تجمع رسوبات یک مجاری است که وقتی می‌خواهیم آنها را با عملیات انسانی خارج کنیم، در بین برداشتن، بو پخش می‌شود. بو وقتی زیر رسوبات است، کمتر آزاد می‌شود اما وقتی بارندگی داریم، حجم زیاد آب در مجاری به راه می‌افتد و این رسوبات با فشار آب کنده می‌شوند و بوی بد که در زیر رسوبات بود، پخش می‌شود.

این محقق با بیان این مطلب، این فرضیه را که تشدید بوی نامطبوع تهران همزمان با بارندگی می‌تواند موجب تقویت منشأ فاضلابی بوی بد تهران باشد را ممکن دانست و در عین حال تاکید کرد: لازم است چالش بوی نامطبوع تهران به صورت موردی و میدانی مورد بررسی نقطه به نقطه و نمونه برداری قرار گیرد.

استاد گروه آلودگی هوا دانشگاه محیط زیست واحد علوم و تحقیقات یادآور شد: اینکه مواد غذایی، مواد جد فاسد شدنی و ... در مجاری و کانال‌ها جمع می‌شوند هم به رفتار مردم در قبال محیط زیست مربوط می‌شود که گاهی پسماند را وارد فاضلاب می‌کنیم و این همه آشغال در جوی‌ها ریخته می‌شود و هم به عدم طراحی درست در برخی نقاط و در نظر نگرفتن اصول مهندسی طراحی مجاری بازمی‌گردد که منجر به جمع شدن آب می‌شود. همین آب موجب کنده شدن و جابجایی رسوبات و لجن‌ها شده و بویی شبیه تخم مرغ گندیده که همان بوی هیدروژن سولفوره است در هوا پخش می‌شود.

کد خبر 468488
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha