۱۸ هزار تن وش پنبه از سطح هفت هزار و ۲۰۰ هکتار کشتزارهای استان خراسان شمالی برداشت شد.

طلای سفید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سه شنبه ۱۲ آذر میانگین برداشت وش پنبه از کشتزارهای این استان را ۲ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم عنوان و بیان کرد: میزان تولید پنبه در برخی از مناطق استان به ۶ تن و ۸۰۰ کیلوگرم در هر هکتار نیز رسیده است.

محمدجواد تشکری اظهار داشت: سطح زیر کشت پنبه در سال زراعی گذشته ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار بود که این میزان در سال زراعی جاری حدود ۱۴ درصد افزایش یافته بود.

وی افزود: براساس بررسی کارشناسان کشاورزی،  پنبه تولیدی کشتزارهای خراسان شمالی به لحاظ رنگ و طول الیاف از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

تشکری گفت: با توجه به کشت ارقام زودرس، حدود ۸۰ درصد از مزارع زیر کشت این ارقام از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر و گلستان است و حدود ۲۰ درصد مابقی را نیز گونه ورامین تشکیل می‌دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی،  کشت ارقام زودرس پنبه را با هدف صرفه جویی در مصرف آب، کاهش هزینه‌های داشت در بعضی مناطق، جلوگیری از خطر سرمای پاییزه و کمک به ارتقای سطح مالی کشاورزان عنوان کرد.

وی گفت: استان خراسان شمالی هشت کارخانه پنبه پاک‌کنی دارد که اکنون تنها چهار واحد آن فعال است و مصرف وش هر یک از این واحدها بین هزار و ۳۰۰ تن تا ۱۰ هزار تن در سال است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: سه کارخانه پنبه پاک‌کنی در کنار قطب کشت پنبه استان، شهرستان مانه و سملقان قرار دارند که محصول پنج هزار و ۸۰۰ هکتار پنبه‌زار استان را مصرف می‌کنند و کشاورزان از نظر هزینه‌های حمل محصول به کارخانه، کمترین دغدغه را دارند.

تشکری گفت: همچنین یک کارخانه ریسندگی با ظرفیت خوراک روزانه حدود ۲۵ تا ۳۰ تن محلوج در شهرستان مانه و سملقان مشغول به کار است.

وی اظهار داشت: ۷۰ درصد محلوج تولیدی استان نیز به کارخانه‌های ریسندگی خارج از استان حمل می‌شود.

تشکری گفت: یک کارخانه روغن کشی با ظرفیت تبدیل روزانه حدود ۷۰ تن پنبه دانه در استان وجود دارد که به علت آنچه که عدم توجیه اقتصادی عنوان شده، از فعالیت کناره گرفته و دلیل عمده تعطیلی آن نیز مصرف پنبه دانه استان به عنوان خوراک دام، بذر خودمصرفی و حمل به دیگر استانها برای روغن کشی است.

وی افزود: اکنون پنبه تولیدی کشاورزان استان توسط شرکت تعاونی پنبه کاران با قیمت توافقی ۷۲ هزار ریال به ازای هرکیلوگرم خریداری می‌شود.

بر اساس این گزارش، اکنون قیمت هر کیلوگرم وش پنبه در بازار ۷۰ هزار ریال است که به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی آن که ۳۱ هزار و ۹۶۰ ریال تعیین شده، پنبه کاران از عرضه آن به دولت استقبال نکرده اند.

سیل و بارندگی‌های بهار امسال سبب شد حدود ۲۰۰ هکتار از پنبه‌زارهای خراسان شمالی خسارت دیده و به مرحله برداشت نرسد.

بیشترین پنبه‌زارهای خراسان شمالی در شهرستان مانه و سملقان است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و ۴۴ هکتار باغی است.

کد خبر 467456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha