۶۰ ایده توسط محققان دانشگاهی، پژوهشگران، ایده‌پردازان جوان و دانشجو و تاکداران عمده به دبیرخانه رویداد کشوری استارتاپ انگور در خراسان شمالی ارسال شده است.

انگور خراسان شمالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سرپرست دانشگاه علمی، کاربردی خراسان شمالی سه‌شنبه ۱۲ آذر با بیان این مطلب اظهار داشت: بیشتر ایده‌ها از سوی محققان و ایده پردازان استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، همدان و گلستان ارائه شده که پس از ارزیابی توسط هیات داوری، پنج ایده برتر انتخاب و معرفی خواهد شد.

علی بادامی اظهار داشت: برخی سرمایه گذاران برای اجرای ایده‌های نو و قابل اجرا در این استان اعلام آمادگی کرده و چند شرکت‌های دانش‌بنیان نیز قول همکاری و مساعدت بیشتر با محققان و ایده پردازان را داده اند.  

وی محورهای این رویداد کشوری را که در حوزه تولید، فراوری و بازاریابی برگزار می‌شود، برندسازی و بازاریابی انگور و فراوده‌های آن، ارائه ایده‌های نو برای انبارهای فنی، ایده‌های نوین در پیشرس کردن، الگوها و روش‌ها و فناوری‌های حوزه کاشت، داشت و برداشت، فرصت‌های بوم‌شناختی و اقلیمی در اکوتوریسم در اراضی شیبدار تاکستان‌ها و روش‌های نوین در مدیریت تربیت، هرس و تنوع‌بخشی در ارقام مختلف و ایده‌های نو برای طرح فراز تاکستان و روش‌ها و فناوری‌های نوین در تولید فراورده‌های انگور در حوزه غذایی، دارویی و بهداشتی عنوان کرد.

بادامی، هدف از برگزاری این رویداد را ایجاد ارتباط با فعالان حوزه کارآفرینی کشور پس از رویداد، فرصت بهره مندی از کسب و کارهای جدید، معرفی شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد همکار برای حمایت در دوره رشد و معرفی فراورده‌های تولیدی از محصول انگور عنوان کرد.

سرپرست دانشگاه علمی، کاربردی خراسان شمالی گفت: سالانه ۱۸۵ هزار تن انگور در این استان تولید می‌شود که سهم آن در سبد اقتصاد کشاورزی این خطه ۱۳ درصد است.

بادامی اظهار داشت: استان خراسان شمالی ۱۸ هزار و ۵۲۰ هکتار تاکستان دارد اما به دلیل سنتی بودن روش‌های کاشت، داشت و برداشت، بهره چندانی نصیب تاکداران نمی‌شود.

وی افزود: به دلیل نبود صنایع تبدیلی انگور، حتی برخی سال‌ها تاکداران در اوج فصل دست دادن محصول، رغبتی به جمع آوری آن ندارند چرا که با این شرایط، محصول تنها مصرف تازه خوری می‌تواند داشته باشد که خیلی زود بازار آن اشباع می‌شود و حال آنکه محصول انگور این استان که عمدتا از گونه کلاهداری است قابلیت نگهداری بالایی دارد اما از این ظرفیت و پتانسیل کمتر استفاده شده است.

بادامی با بیان اینکه انگور بیش از ۶۰ درصد از تولیدات باغی استان خراسان شمالی را شامل می شود،  افزود: وجود شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، استان خراسان شمالی را به یکی از قطب‌های مهم تولید انگور در کشور تبدیل کرده که می‌طلبد حوزه علم و فناوری نیز بیشتر به کمک این حوزه بشتابد.

وی اظهار داشت: دانشگاهها باید بیشتر به مسائل مربوط به فراوری و بازاریابی انگور بپردازند زیراکه بیشترین چالش این حوزه است و نیاز است محققان و ایده پردازان در این خصوص وارد عمل شوند.

سرپرست دانشگاه علمی، کاربردی خراسان شمالی با بیان اینکه شیوه سنتی در حوزه کاشت، داشت و برداشت انگور امروز جوابگو نیست، گفت: هم اکنون بهره برداران بخش کشاورزی استان به علت سنتی و معیشتی بودن کار، دچار مشکلات مختلفی شده اند که راه برون رفت از این چالش‌ها استفاده از شیوه‌های نو و علمی است.  

بادامی، وضعیت فروش انگور در این استان را اسفبار دانست و افزود: با وجود اینکه کیفیت انگور استان بسیار مناسب و مرغوب است اما باغداران در زمان جمع آوری و فروش مشکلات عدیده ای دارند که بعضا حتی برخی از آنان قید جمع آوری دسترنج یکساله خود را می زنند.

وی با بیان اینکه محصول انگور باید به فراوری‌های مختلفی برسد، گفت: با فرآوری انگور می‌توان حدود ۱۲ محصول شامل کشمش، آب انگور، ژله، شیره، انواع دراژه و شیرینی، روغن گیری از هسته انگور، سرکه، آبغوره تهیه کرد و از چوب و سرشاخه‌های آن نیز نئوپان و زغال استحصال کرد و برگ آن نیز مصارف خوراکی برای تهیه دلمه دارد.

نخستین استارتاپ انگور خراسان شمالی ۱۳ و ۱۴ آذرماه جاری برگزار می‌شود که در برپایی آن سازمان جهاد کشاورزی، مرکز نوآوری روستای خلاق، جهاد دانشگاهی، پارک علم و فناوری و دانشگاه‌های این استان همکاری دارند.

خراسان شمالی جایگاه پنجم کشور از نظر سطح تاکستانها و رده دهم از حیث میزان تولید انگور را در میان استان‌های کشور دارد.

این استان با بیش از ۸۶۳ هزار نفر جمعیت ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و این خطه با بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی، بیشترین شاغلان بخش کشاورزی را دارد.

خراسان شمالی ۴۰ هزار دانشجو دارد که در ۴۰ دانشگاه دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، علمی، کاربردی، فنی و حرفه ای و موسسه‌ها تحصیل می‌کنند.

کد خبر 467469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha