رئیس سازمان چای کشور گفت: امسال برگ سبز چای با کیفیت بود و در حال حاضر بیشتر چای‌های تولید شده به فروش رفته است.

سازمان جهاد کشاورزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سازمان چای کشور، به منظور تشریک مساعی و هم اندیشی در خصوص مسائل مربوط به صنعت چای کشور جلسه ای با حضور رئیس سازمان چای کشور، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان، رئیس پژوهشکده چای و مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه چای، معاونین سازمان چای کشور و جهادکشاورزی استان گیلان، رئیس و مدیر اجرائی سندیکای چای شمال، رئیس اتحادیه چایکاران چای شمال و رئیس اتحادیه غنچه‌های طلائی شمال کشور و نمایندگان چایکاران در محل سازمان جهادکشاورزی استان گیلان برگزار گردید.

حبیب جهانساز در جلسه چای کشور با اشاره به اینکه سابقه کشت بوته‌های چای در حدود ۱۱۸ سال پیش در شهر لاهیجان است، گفت: تا سال ۱۳۷۹ که ۳۲ هزار هکتار باغ چای وجود داشت، تنها مرجع تصمیم‌گیری برای صنعت چای، سازمان چای کشور بود و حتی پژوهشکده چای نیز زیر مجمومه این سازمان بود.

صنعت چای؛ بازوی مهم کشاورزی گیلان

وی افزود: بعد از تصمیم‌گیری‌های نامناسبی که در سال‌های بعد اتفاق افتاد سطح زیر کشت این محصول به حدود ۱۸هزار هکتار و متاسفانه تولید ۷۰هزارتنی چای خشک به حدود ۳۰هزار تن در سال رسید.

جهانساز ادامه داد: استمرار تولید می‌توانست علاوه بر ممانعت از خروج بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومانی در شرایط کنونی فرصتی برای کاهش هزینه دولت برای واردات این محصول باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و جایگاه چای به عنوان دومین نوشیدنی در دنیا پس از آب، حتی کشورهایی که تولیدات چای نیز ندارند، سازمان چای دارند.

 رئیس سازمان چای کشور میزان برگ‌سبز خریداری شده امسال را ۱۲۷هزار تن و میزان چای خشک استحصالی را ۲۸ هزار و پانصد تن و ارزش ریالی آن را ۳۴۳ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: امسال برگ سبز خریداری شده و به تبع آن چای خشک استحصالی از کیفیت مناسبی برخوردار بود.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: امسال اولین سالی است که کارخانجات چایسازی به برگ‌های کیفی عرضه شده توسط چایکاران، مبلغی را به عنوان مازاد از خرید تضمینی تعیین‌شده توسط دولت، پرداخت کردند و بیشتر چای‌های تولید شده به فروش رفته است.

وی یکی از مهمترین دلایل افزایش کیفیت چای داخلی را اقدامات مدیریتی صورت گرفته در چندسال اخیر، ایجاد صندوق حمایت از توسعه صنعت چای و پرداخت تسهیلات مناسب و ارزان‌قیمت به چایکاران و کارخانجات چایسازی از محل صندوق و مدیریت‌های تغذیه، نگهداری و فعالیت‌های به باغی از قبیل هرس و خدمات مکانیزاسیون و ارائه ماشین‌های برداشت مناسب برگ سبز چای و ماشین‌های شخم‌زن دانست.

کد خبر 466843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha