وزیر آموزش و پرورش در آستانه نودمین روز حضور خود در وزارت آموزش و پرورش، گزارشی از اقدامات انجام‌شده در این وزارتخانه، برنامه‌های آتی و همچنین موارد چالش‌برانگیزی چون دستگیری و کشته شدن دانش‌آموزان در حوادث اخیر و نحوه پاداش گرفتن معلمان در نظام رتبه‌بندی ارائه کرد.

محسن حاجی‌میرزایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به تصویب نظام رتبه‌بندی معلمان در هیات وزیران در هفته گذشته، گفت: متناسب با صلاحیت حرفه‌ای و تخصصی معلمان، دریافتی آنها متفاوت است. منطق اصلی رتبه‌بندی ارتقای کیفیت و افزایش انگیزه معلمان است. برای این طرح ۲۰۰۰ میلیارد تومان در بودجه دیده شده است.

وی ادامه داد: معلمانی که ۲ سال سابقه کار دارند، در رتبه اول و به همین ترتیب با دارا بودن سابقه ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ سال در رتبه‌های پنجگانه قرار می‌گیرند. بر اساس این مصوبه، آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان پیش‌دبستانی، مراقبان سلامت، معاونان و مدیران مدارس و مشاوران آموزشی که حدود ۷۲۰ هزار نفر می‌شوند، مشمول طرح رتبه‌بندی هستند. معلمانی که به بخش اداری منتقل شده‌اند، از امتیازات این بخش برخوردار می‌شوند.

حاجی‌میرزایی با بیان این‌که حقوق معلمان نیازمند ترمیم اساسی است، اظهار کرد: یکی از ملزومات آن برخورداری فرهنگیان از قانون خاص اداری و مالی و خروج آنان از قانون مدیریت خدمات کشوری است.

  • جزئیات احداث مسکن ویژه فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش به تفاهم‌نامه اخیر با وزارت راه و شهرسازی برای صاحب مسکن شدن ۱۷۰ هزار فرهنگی اشاره و بیان کرد: قرار شده است هر جا آموزش و پرورش زمین مناسب دارد، در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد و اگر زمین مناسب در اختیار نداشت، از سوی وزارت راه تامین شود. این طرح ۳ ساله است.

حاجی‌میرزایی از جمله شرایط برخورداری فرهنگیان از این طرح را فاقد زمین و واحد مسکونی بودن، عدم استفاده از تسهیلات دولتی مسکن، تاهل و سرپرست خانوار بودن و زن خودسرپرست با ۳۵ سال سن برشمرد و افزود: کلیه همکاران رسمی و قراردادی و بازنشستگان می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند.

وی گفت: همکارانی که در بافت‌های فرسوده ساکن و نیازمند بهسازی منازل خود هستند، می‌توانند از امتیازات مندرج در توافقنامه با وزارت راه و شهرسازی بهره‌مند شوند.

  • نحوه جذب و تبدیل وضعیت معلمان حق‌التدریس، مربیان پیش‌دبستانی و نهضتی‌ها

حاجی‌میرزایی بیان کرد: حق‌التدریس‌ها و مربیان پیش‌دبستانی دارای سابقه همکاری از قبل سال ۹۱ استخدام می‌شوند، البته باید یک دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند و در آزمون نهایی بعد از دوره یک ساله قبول شوند. 

وی ادامه داد: همکاران نهضت سوادآموزی باید در آزمونی شرکت کنند و اگر ۵۰ درصد نمره را کسب کردند در دانشگاه فرهنگیان دوره یک ساله می‌بینند و سپس استخدام می‌شوند.

این مقام مسئول توضیح داد: آن دسته از مربیان پیش‌دبستانی که حقوق خود را از آموزش و پرورش دریافت نکرده‌اند، از شمول این قانون خارج هستند.

  • توزیع شیر رایگان در استان‌های محروم

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر این نشست خبری از توزیع شیر رایگان در تمام مدارس با اولویت استان‌های محروم کشور شامل ایلام، بوشهر، خوزستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان خبر داد. 

  • تامین ارز برای پرداخت حقوق و معوقات فرهنگیان خارج از کشور 

حاجی‌میرزایی گفت: با تامین ارز کافی، پرداخت حقوق کلیه همکاران خارج از کشور را تا پایان سال تامین کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم تسویه معوقات آنها را نیز انجام دهیم.

  • کمبود نیروی انسانی و بودجه

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۱۰۸ هزار معلم در ابتدای سال تحصیلی اظهار کرد: بودجه آموزش و پرورش، توان حمایت و آموزش باکیفیت را ندارد. پیش‌بینی وزارت آموزش و پرورش اعتبار ۷۳ هزار میلیارد تومانی برای سال آتی است، ولی فعلا رقم پیش‌بینی شده در لایحه ۵۴ هزار میلیارد تومان است.

  • گفت‌وگو با میراث فرهنگی برای تبدیل مدارس خالی به اقامتگاه بوم‌گردی 

حاجی‌میرزایی درباره اقدامات کارگروه اقتصادی با حضور دکتر طیب‌نیا که جزو وعده‌های وزیر در ابتدای حضورش در وزارت آموزش و پرورش بود، گفت: آموزش و پرورش حدود ۱۱۰ هزار ملک دارد که بیش از ۵۰ درصد آنها به لحاظ سند دچار مشکل هستند و باید در این باره اقدام شود. 

وی افزود: گفت‌وگوهایی با میراث فرهنگی درباره تبدیل برخی مدارس در مناطقی که دانش‌آموز ندارند و خالی مانده‌اند، انجام شده است تا در طرح بوم‌گردی استفاده شوند. کار با جدیت پیش می‌رود، اما کمتر تجربه موفقی در کشور در این باره وجود داشته و پیچیدگی‌هایی دارد. تلاش می‌کنیم برای تبدیل به احسن این مدارس موقعیت‌های مناسبی را ایجاد کنیم.

  • حذف مدارس غیردولتی با منتفی شدن اقتضائات

 وزیر آموزش و پرورش درباره تنوع مدارس گفت: تاکید کردیم که ماموریت ما ارائه آموزش باکیفیت به همه مخاطبان است و به اقتضای زمان مدارسی شکل گرفته و به قوت خود باقی مانده است. اگر اقتضائات منتفی باشد، می‌توان آن مدارس را حذف کرد. دخالت نهادهایی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی را غیرتخصصی نمی‌دانم، ‌ای کاش دخالت‌ها محدود به همین نهادهای تخصصی می‌شد.

  • در حوادث اخیر هیچ دانش‌آموزی دستگیر نشده است

حاجی‌میرزایی در پاسخ به پرسشی درباره دستگیری دانش‌آموزان در حوادث و آشوب‌های اخیر اظهار کرد: ما گزارش و اطلاعی از دستگیری هیچ دانش‌آموزی در حوادث اخیر نداشته‌ایم.

وی درباره فیلم منتشرشده‌ای در فضای مجازی که حاکی از استفاده از یک مدرسه‌ در تهران برای انتقال بازداشتی‌هاست و در پاسخ به این سوال ‌که آیا نیروهای امنیتی و نظامی می‌توانند وارد مدرسه شوند و از آن برای عملیات خود استفاده کنند یا خیر، توضیح داد: از همکاران خواسته‌ام این فیلم را راستی‌آزمایی کنند و هنوز اطلاع دقیقی نداده‌اند. البته مدیر مدرسه مربوطه تکذیب کرده و گفته است فیلم مربوط به الان نیست. 

حاجی‌میرزایی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر این‌که تعداد زیادی از نوجوانان با سن پایین در اجتماعات اخیر حضور داشتند و حتی یک دختر و پسر ۱۳ و ۱۴ ساله بین کشته‌شدگان حوادث اخیر بوده‌اند، بیان کرد: این‌که تعداد زیادی از دانش‌آموزان در اجتماعات بوده‌اند، گزاره تاییدشده‌ای نیست. از استان‌ها اطلاع گرفتیم و گزارش مستند و دقیقی درباره کشته‌شدگان هم نداریم. 

  • تفاوت نتایج کنکور دولتی و غیردولتی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که حدود ۸۰ درصد مدارس ما دولتی است، گفت: تفاوت معناداری میان نتایج کنکور دانش‌آموزان مدارس دولتی و غیردولتی وجود ندارد. 

وی در خصوص لایحه تعارض منافع و مدرسه‌داری مسئولان دولتی بیان کرد: این لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شد و قطعا در آموزش و پرورش هم تمام افرادی که مشمول قانون می‌شوند، این تعارض را در نظر می‌گیرند. افرادی که در جایی فعالیت دارند، نباید مدرسه‌داری کنند، اما این‌که تا چه حد مدرسه‌داری مسئولان مصداق دارد، باید بررسی و به‌جد با آن برخورد شود. 

حاجی‌میرزایی درباره اداره شدن مدارس گران غیردولتی که منتسب به رجال سیاسی و شخصیت‌های مطرح و شناخته شده هستند نیز گفت: نحوه تاسیس مدارس غیردولتی در قانون آمده و هر کسی مجوز بگیرد، می‌تواند مدرسه دایر کند، می‌خواهد مسئول باشد یا نباشد. با قانون تعارض منافع موضوع را کنترل می‌کنیم. به هر حال این کار غیرقانونی نیست. 

کد خبر 466591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha