یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

وحید سعیدی: جواد رضویان را در ایام نوروز حسابی می‌بینید. یک سریال به نام «قرارگاه مسکونی» برای شبکه تهران دارد

که راجع به آن زیاد گفته شده فقط به همین نکته اکتفا کنیم که آن را هم کارگردانی کرده و هم در آن بازی دارد. علاوه بر این سریال، از اویک فیلم تلویزیونی به نام معتاد اجباری در ایام تعطیلات از شبکه دو سیما پخش می‌شود. فیلمی که مهدی مظلومی کارگردانی آن را انجام داده است.

 این کارگردان که در کارنامه‌اش آثار طنزی چون «بدون شرح»، «کمربندها را ببندیم»، «زندگی به شرط خنده»، «روزگار خوش حبیب‌آقا» و... را دارد، فیلم جدیدش را برمبنای فیلمنامه‌ای به قلم خودش جلوی دوربین برده است. برای اینکه با حال و هوای فیلم بیشتر آشنا شوید.

 بهتر است ابتدا خلاصه‌ای از قصه فیلم را مرور کنیم:

 «جوانی به نام «کمال» با بازی جواد رضویان که شاگرد دوچرخه‌سازی است. در آستانه ازدواج قرار دارد و درصدد تأمین مخارج عروسی‌اش است که خبری از رادیو می‌شنود مبنی بر اینکه وزارت کار و امور اجتماعی جهت حمایت از افرادی که معتاد بوده و ترک کرده‌اند مبلغ سه میلیون تومان به عنوان وام پرداخت خواهد کرد. کمال با شنیدن این خبر تصمیم می‌‌گیرد که معتاد شده و سپس ترک کند، اما در این بین ماجراهایی اتفاق می‌افتد که....».

مظلومی درباره اینکه چطور به این موضوع رسیده و آن را برای ساخت فیلم جدیدش انتخاب کرده می‌گوید: «چند نفر از دوستان من در یکی از انجمن‌های ترک اعتیاد کار می‌کند و از طریق آنها با فعالیت‌های این انجمن آشنایی دارم. این انجمن‌ها برای حمایت از افراد معتادی که اعتیادشان را ترک می‌کنند و کمک کردن به آنها برای ورود به بازار کار، وام‌هایی را به آنها اعطا می‌کند.  وقتی من این مسئله شنیدم، حس کردم می‌توان براساس آن اثری نمایش خلق کرد و از همان جا طرح ساخت فیلمی با این موضوع به ذهنم رسید و بر مبنای آن فیلمنامه «معتاد اجباری» را نوشتم و پس از ادامه آن به شبکه قرار شد آن را برای پخش در ایام نوروز آماده کنم.»

مظلومی طنز فیلم جدیدش را طنز موقعیت می‌داند و با قاطعیت می‌گوید که فضای «فیلم معتاد اجباری» با دیگر کارهایش در زمینه طنز تفاوت بسیار دارد او ادامه می‌دهد:

 «کمدی مورد علاقه من کمدی موقعیت است و این فیلم را هم به مانند سایر کارهایم در همین‌گونه ساخته‌ام اما تفاوت اساسی آن با دیگر کارهایم تلخی موقعیت‌های طنز است یعنی موقعیت‌های طنز این فیلم هرچند ظاهری شیرین دارند و تماشاگر را می‌خنداند؛ اما واقعیتی تلخ و ناراحت‌کننده دارند و در لایه‌های زیرین خود تماشاگر را به فکر وادار می‌کند.»


در فیلم معتاد اجباری همان‌طوری‌که در بالا هم به آن اشاره شد سیدجواد رضویان بازیگر نقش نخست است. مظلومی درباره انتخاب او می‌گوید: «از ابتدا که طرح در ذهنم شکل گرفت به جواد رضویان فکر می‌کردم و زمانی که شروع به نوشتن کردم اصلا فیلمنامه را بر مبنای شخصیت و نوع بازی رضویان نوشتم.»

شهرام قائدی، مونا فرجاد، امیر غنارمنش، زهره صفوی و صدیقه کیانفر دیگر بازیگران این فیلم هستند.

مظلومی تصویربرداری این فیلم را در مدت 20 روز و در حد فاصل اول تا بیستم بهمن‌ماه جلوی دوربین برده و تدوین آن را هم مهدی اسلامی انجام داده است. بنا به گفته وی با پایان یافتن ساخت موسیقی توسط حمیدرضا صدری و انجام کارهای میکس و صداگذاری فیلم «معتاد اجباری» آماده و برای پخش به شبکه دو تحویل داده شده است.

این فیلم محصول گروه فیلم و سریال شبکه دو سیماست که به تهیه‌کنندگی سیدامیر پروین حسینی تهیه و تولید شده و قرار است ششم فروردین‌ماه سال آینده ساعت 30/23 روی آنتن برود.

جواد رضویان و مهدی مظلومی علاوه بر معتاد اجباری برای ایام نوروز یک کار مشترک دیگر هم با یکدیگر انجام داده‌اند. این کار مشترک مسابقه‌ای است تلویزیونی با عنوان مسیر سبز که برای پخش در ایام نوروز در گروه مسابقات و سرگرمی شبکه دو به کارگردانی مهدی مظلومی در حال تولید است.

 در این مسابقه که در تایم‌های 50 تا 60 دقیقه‌ای آماده پخش می‌شود رضویان همراه با شهرام قائدی اجرای برنامه را بر عهده دارند و شرکت‌کنندگان مسابقه را هم هنرمندان و ورزشکاران تشکیل می‌دهند.

همشهری امارات

کد خبر 46656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز