معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت که آنفلوانزا در این استان تاکنون قربانی نداشته و موارد بستری ناشی از این بیماری نیز بسیار معدود بوده‌است.

آنفلوآنزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دکتر بابک نخستین افزود: امسال از ۴۶ نفر موارد علامت‌دار بستری در بیمارستان‌های استان از نظر آنفلوآنزا نمونه‌برداری شده که فقط یک مورد مثبت گزارش شده است.  

وی بیان کرد: برای پیشگیری از شیوع این بیماری اقدامات اساسی به منظور حساس سازی و آمادگی سیستم بهداشتی درمانی صورت گرفته که می‌توان به مهم‌ترین آنها از جمله برگزاری جلسات آموزشی برای پرسنل بهداشتی، درمانی برای حفظ آمادگی مقابله با بیماری، آموزش و اطلاع‌رسانی عموم، تقویت همکاری‌های درون‌بخشی و برون‌بخشی، تامین ملزومات نمونه‌برداری، واکسن، دارو و وسایل حفاظت فردی اشاره کرد.  

او اضافه کرد: با توجه به شروع فصل سرما و احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزا، رعایت موازین بهداشتی جهت جلوگیری از ابتلاء به بیماری ضروری است.  

وی از جمله موارد ضروری برای پیشگیری از این بیماری را پوشاندن دهان و بینی هنگام هنگام عطسه و سرفه؛ ششتن مکرر و مرتب دست‌ها با آب و صابون؛ فاصله گیری حداقلی ۲ متره از دیگران در صورت داشتن علایم احتمالی بیماری؛ خوداری از دست دادن و روبوسی با دیگران، استراحت در خانه و مصرف مایعات گرم در صورت داشتن علایم بیماری و مراجعه به پزشک در صورت تشدید بیماری ذکر کرد.  

بیماری آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی ویروسی و حاد واگیر است. این بیماری در تمامی طول سال رخ می‌دهد اما معمولا بیشترین زمان شیوع آن در ماه‌های سرد سال و اوج آن در زمستان است.  

از مهمترین علایم بیماری تب و لرز، سرفه، درد گلو، بی‌حالی، دردهای عضلانی و مفصلی، آب ریزش از بینی یا گرفتگی بینی است.  ویروس‌های آنفلوآنزا به طور عمده از طریق هوا (ذرات ریز تنفسی آلوده) توسط سرفه و عطسه کردن فرد بیمار منتقل می‌شود.  

کد خبر 466327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اردبیل

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha