سران سازمان کنفرانس اسلامی در بیانیه پایانی خود در داکار با محکوم کردن حملات نظامی رژیم صهیونیستی به غزه از جامعه بین‌المللی خواستند تا رژیم اسرائیل را به‌منظور پایان دادن به محاصره غزه تحت فشار قرار دهند

رهبران این سازمان همچنین نسبت به اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان، ویرانی منازل فلسطینیان و ساختارهای زیر بنایی فلسطین، دستگیری‌ها و ترورهای مداوم مردم فلسطین و تداوم تحریم علیه غزه به شدت ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سران سازمان کنفرانس اسلامی همچنین گروه طالبان و شبکه القاعده را در افغانستان به شدت محکوم کردند. در این بیانیه بر ضرورت حمایت از طرح کشورهای عربی جهت حل بحران لبنان تاکید شده و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی انتخاب هر چه سریع‌تر رئیس‌جمهوری جدید لبنان و تسریع در تشکیل دادگاه بین‌المللی را برای محاکمه‌ عاملان ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق این کشور خواستار شدند. 

در نشست داکار سازمان کنفرانس اسلامی منشور جدیدی تصویب شد که براساس آن روند تصمیم‌گیری و ایجاد نهادهای جدید برای این سازمان سرعت خواهد گرفت.
سران بسیاری از کشورهای شرکت‌کننده در این نشست اقدام شدیدتر سازمان کنفرانس اسلامی و دولت‌های غربی را در توقف توهین‌ها به اسلام ازجمله انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام و ساخت یک فیلم ضد‌اسلامی در هلند خواستار شدند.

در بیانیه‌ پایانی این نشست همچنین به موضوع استقلال کوزوو اشاره شده و کشورهای عضو این سازمان همبستگی و حمایت کامل خود را از استقلال کوزوو اعلام کردند.
یازدهمین اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی به‌مدت دو روز در پایان هفته گذشته در داکار پایتخت سنگال برگزار شد. نشست بعدی سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی سال 2011 در قاهره پایتخت مصر برگزار خواهد شد.

کد خبر 46593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز