همشهری آنلاین: وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در بیانیه‌ی پایانی خود بر اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت در زمینه مسئله‌ فلسطین، بلندی‌های جولان ‌سوریه و ‌اوضاع خاورمیانه تاکید کردند

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری سوریه، در بیانیه‌ سی و هفتمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار شد، آمده است: بلندی‌های جولان سوریه که تحت اشغال اسرائیل است، باید در راستای اجرای کنوانسیون چهارم ژنو در سال 1949 و در راستای اجرای قطعنامه 497 شورای امنیت به سوریه بازگردانده شود.

در این بیانیه از پایداری شهروندان عرب سوریه در بلندی‌های جولان و مقاومتشان در برابر اقدامات سرکوب گرانه‌ی اسرائیل و پایبندی‌شان به حفظ هویت عربی بلندی‌های جولان تقدیر شد.

در این بیانیه هم‌چنین بر لزوم ملزم ساختن اسرائیل در زمینه اجرای مفاد کنوانسیون چهارم ژنو در خصوص اسیران سوریه در بازداشت‌گاه‌های اسرائیلی و وضعیت نابسامان این زندان‌ها تاکید شد.

وزیران امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی هم‌چنین در این بیانیه عدم اجرای قطعنامه 497 شورای امنیت از سوی اسرائیل و ادامه تلاش‌های اسرائیل جهت تغییر قانونی و جمعیت شناختی بلندی‌های جولان را محکوم کردند و بار دیگر تاکید نمودند: اشغال بلندی‌های جولان توسط اسرائیل تهدیدی بر صلح و امنیت بین المللی است و اجرای قوانین و اداره بلندی‌های جولان از سوی اسرائیل امری باطل است و هیچ گونه ارزش قانونی و شرعی ندارد و به منزله نقض علنی منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی مربوطه است.

شرکت کنندگان در این نشست بر حق سوریه در باز پس گرفتن کامل بلندی‌های جولان تاکید کرده و از اسرائیل خواستند به طور کامل تا خط چهارم ژوئن 1967 از این منطقه عقب نشینی کند و هم‌چنین از کشورهای مختلف خواستند تا حمایت‌های نظامی، اقتصادی،‌ مالی، تکنولوژیکی و انسانی خود را از اسرائیل قطع کنند تا دیگر امکان ادامه اشغال بلندی‌های جولان را نداشته باشد.

شرکت کنندگان در این نشست از جامعه جهانی خواستند مسئولیت‌هایش را در ملزم ساختن اسرائیل به اجرای قطعنامه‌های بین المللی که در خصوص عقب‌نشینی اسرائیل از اراضی عربی اشغالی است اجرا کند تا صلح عادلانه و فراگیر در منطقه برقرار شود.

در این کنفرانس هم‌چنین تهدیدات مکرر رژیم صهیونیستی علیه سوریه که با هدف افزایش تنش در منطقه به منظور طفره روی اسرائیل از تعهداتش در قبال برقراری صلح عادلانه و فراگیر است، محکوم اعلام شد.

شورای وزیران امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی دو تصمیم ویژه در خصوص بیت‌المقدس و مسئله فلسطین اتخاذ کرد که در این دو تاکید شده است: باید مسئله فلسطین در محور تمامی مسائل جهان اسلام قرار بگیرد و اقدامات اسرائیل در بیت المقدس و نابودی اماکن مقدس اسلامی و مسیحی به شدت محکوم شود.

در این راستا شرکت کنندگان در این نشست نابودی و غصب دارایی‌های فلسطینی‌ها به منظور اخراج آنها از منازلشان و ادامه شهرک‌سازی‌ها و تلاش برای یهودی سازی بیت‌المقدس را محکوم نمودند.

شرکت کنندگان در این نشست بار دیگر جنگ اسرائیل علیه نوار غزه و جنایت‌های جنگی و نقض علنی حقوق بشر و قوانین بین المللی انسانی را محکوم کرده و اعلام کردند: اسرائیل از نظر قانونی، اخلاقی و سیاسی مسئول جنایت‌هایش است.

در این کنفرانس از سازمان ملل و سازمان‌های وابسته به آن خواسته شد تا گزارش ریچارد گلدستون، رئیس کمیته حقیقت یاب سازمان ملل را اجرا کند و جنایت‌کاران جنگی اسرائیل را تحت پیگرد قرار داده و به دستگاه قضایی تحویل دهد.

شرکت کنندگان در این نشست از جامعه جهانی خواستند بر اسرائیل فشار وارد کند تا فورا تحریم را پایان دهد و دست از مجازات دست جمعی ساکنان نوار غزه بردارد.

در این نشست هم‌چنین اقدامات اسرائیل برای تسلط بر میراث تاریخی فلسطینی‌ها و قرار دادن حرم ابراهیمی و مسجد بلال بن رباح جزء آثار تاریخی‌اش محکوم اعلام شد و از سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو)، خواسته شد تا به مسئولیت‌هایش در این باره عمل کند. 

وزیران امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی شدیدا شهرک سازی‌ها و ساخت دیوار حائل را محکوم کرده و از جامعه جهانی و شورای امنیت خواستند در جهت ملزم ساختن اسرائیل به اجرای قوانین بین‌المللی تلاش کند.

شرکت کنندگان در این نشست بر اهمیت تحقق آشتی ملی فلسطین و احیای وحدت ملی در جهت خدمت به منافع عالی فلسطین تاکید کرده و گفتند: سازمان ملل مسئول بین‌المللی مسئله‌ فلسطین است و باید ملت فلسطین را در تشکیل کشور مستقل‌شان به پایتختی بیت المقدس و حل مسئله آوارگان فلسطینی یاری کند.

این وزیران، از کشورهای عضو این سازمان که با اسرائیل رابطه دارند یا در چارچوب روند صلح در مادرید با اسرائیل وارد مذاکره شده‌اند، خواستند روابط خود را با اسرائیل قطع کنند و تمامی اقدامات در جهت عادی سازی روابط با اسرائیل را متوقف کنند و ازسرگیری روابط را به اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص مسئله فلسطین و درگیری اعراب و اسرائیل موکول نمایند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس از تمامی کشورهای عضو معاهده منع تکثیر سلاح هسته‌ای (ان.پی.تی) به ویژه کشورهای عضو دائم شورای امنیت خواستند بر اسرائیل فشار وارد کنند تا به این معاهده بپیوندد و تاسیسات هسته‌ای‌اش را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

وزیران امور خارجه کنفرانس اسلامی نسبت به توانمندی‌ها و تهدید‌های هسته‌ای اسرائیل ابراز نگرانی کرده و از تمام کشورها خواستند هیچ گونه تسهیلات، ‌تجهیزات یا اطلاعاتی که اسرائیل را قادر به توسعه‌ سلاح‌های هسته‌ای‌اش می‌سازد، به این رژیم ارائه نکنند.

دراین بیانیه هم‌چنین از بیانیه‌ تهران که میان برزیل، ایران و ترکیه جهت تبادل اورانیوم امضا شده، اعلام حمایت شد.

این وزیران اجرای فوری قطعنامه صادره از سوی کنفرانس سال 1995 در زمینه عاری ساختن منطقه از سلاح‌های هسته‌ای را خواستار شدند و حمایت خود را از طرح عربی که سوریه به شورای امنیت در سال 2003 در این زمینه ارائه کرد، اعلام کردند.

وزیران امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی هم‌چنین بر این مسئله که کشورها حق استفاده‌ صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را دارند تاکید کردند.

وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی بار دیگر مخالفت خود را با مواخذه سوریه به ادعای اینکه این کشور مبادی قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده، اعلام کردند و همبستگی کامل خود را با سوریه و مواضع آن اعلام نمودند.

شرکت کنندگان از آمریکا خواستند در این قانون که به منزله‌ جانب داری علنی آمریکا از اسرائیل و نقض علنی منافع کشورهای عربی است و فرصت برقراری صلح عادلانه را از بین می‌برد، بازنگری کند.

حاضران هم‌چنین بر تحکیم همبستگی اسلامی و افزایش همکاری میان کشورهای اسلامی در زمینه‌های اقتصادی، ‌اجتماعی و فرهنگی تاکید کردند.

کد خبر 107836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز