رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به افزایش بیماری‌های نوظهور، تاکید کرد: این مساله مهمی است که تهدیدی برای سلامت انسان و حیات وحش به شمار می‌رود بنابر این توسعه همکاری میان نهادهای مرتبط را بیش از پیش می‌طلبد.

علیرضا رفیعی پور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا رفیعی پور رییس سازمان دامپزشکی روز سه‌شنبه در کنگره ملی حفاظت و بیماری‌های حیات وحش با تاکید بر چالش‌ها، نیازها و راهکارهای حفاظت و نقش آن در سلامت واحد، افزود: از زمان ورود دامپزشکی هم در بخش بین‌المللی و هم ملی به مبحث حیات وحش زمان زیادی نمی‌گذرد بنابر این کارهای زیادی برای انجام دادن در پیش داریم.

وی اظهار داشت: وزرارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی می‌توانند در کنار هم کارهای زیادی از لحاظ ملی، استانی، منطقه‌ای و بین‌المللی در بخش‌های مختلف حفاظت و بیماری‌های حیات وحش انجام دهند.

وی به اقدامات انجام شده در سطح بین‌المللی اشاره کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی دام در سال ۲۰۰۸ کارگروه دائمی بیماری‌های حیات وحش را تشکیل داد؛ در سال ۲۰۰۹ بخشنامه‌ای به کشورهای عضو ابلاغ کرد و در آن بر توجه به بیماری‌های حیات وحش تاکید کرد.

رفیعی پور اظهار داشت: برای سازمان دامپزشکی کشور وظایفی در نظر گرفته شده که ایجاد شبکه‌هایی از متخصصان حیات وحش، برقراری ارتباط با مراجع ذیصلاح حیات وحش، دریافت گزارش‌های مرتبط با حیات وحش و ارسال گزارش به سازمان بهداشت جهانی دام برخی از آنهاست که در این سازمان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی فقط عضو فعال سازمان بهداشت جهانی دام نیست، گفت: به دنبال این هستیم که برای بهداشت عمومی فعالیت‌های گسترده‌تری با سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر ذینفعان داشته باشیم که در این راستا کارهایی همچون عقد تفاهم‌نامه با سازمان محیط زیست، تشکیل کمیته ملی حیات وحش، تدوین دستورالعمل مرتبط با حوزه حیات وحش و تدوین دستورالعمل مراکز حیات وحش برخی از آنهاست.

رییس سازمان دامپزشکی افزود: ششمین انقراض گونه‌های جانوری در شرف وقوع است و این می‌تواند زنگ خطری برای حیات وحش باشد بنابر این باید همکاری‌ها بیشتر و عمیق‌تر شود، همچنین حیات وحش مخزن بیماری‌های حیوانات اهلی است و تاثیر آن بر زندگی و سلامت انسان اهمیت فراوانی دارد بنابر این می‌طلبد که تمام دستگاه‌های ذیربط در کنار هم با جدیت کار کنند.

وی تاکید کرد: تشخیص به موقع بیماری‌ها هم در نجات حیوانات و هم انسان موضوعی غیر قابل اجتناب است و باید تمام دستگاه‌ها جدی به آن بپردازند، به دلیل ماهیت حیات وحش همواره با چالش‌های زیادی مواجه هستیم و چون هم محصولات و هم تجارت دام‌های اهلی به نفع انسان بوده از این رو طی سال‌های گذشته تمام امکانات به حیوانات اهلی اختصاص یافت و این خود یک چالش است چون نباید تمام امکانات به یک بخش سوق داده می‌شد و قطعا نیز منابع ملی که به محیط زیست اختصاص یافته نیز کافی نیست.

رفیعی پور گفت: گزارش‌دهی درباره بیماری‌های موثر بر تجارت و اقتصاد کشورها، محدودیت قانونی دارد و فقط مختص کشور ما نیست بلکه کشورهایی مانند ترکیه نیز این محدودیت را دارند، در واقع اطلاعاتی که باید در این زمینه انتقال یابد معمولا با موانع قانونی، تکنیکی و اجرایی مواجه است.  

نخستین کنگره ملی حفاظت و بیماری‌های حیات وحش با تاکید بر چالش‌ها، نیازها و راهکارهای حفاظت و نقش آن در سلامت واحد امروز با حضور عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، علیرضا رفیعی پور رییس سازمان دامپزشکی، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز به کار کرد و تا فردا ۶ آذرماه ادامه دارد.

کد خبر 465750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha