شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

رئیس اداره حیات وحش محیط‌زیست تهران از مرگ‌ومیر ۶۰ کل و بز و ۴قوچ و میش در پارک خجیر خبر داد و گفت: با وجود نگرانی از شیوع طاعون نشخوارکنندگان در زیستگاه‌های مجاور تهران، هنوز علت اصلی این تلفات مشخص نشده است.

سایه هولناک طاعون بر حیات وحش تهران

شيوع طاعون نشخواركنندگان كوچك ابتدا از منطقه حفاظت شده هفتاد قله استان مركزي گزارش شد ودر پي آن، حيات وحش موجود در زيستگاه‌هاي استان‌هاي قزوين، زنجان والبرز مبتلا به اين بيماري شدند. اكنون گمانه زني‌ها حاكي از آن است كه اين بيماري دامنگير حيات وحش خجير هم شده است. محمد كرمي در گفت وگو با مهر افزود: در مورد اينكه علت اين تلفات و مرگ‌ومير چه بوده، هنوز منابع رسمي ازجمله اداره كل دامپزشكي استان تهران و مؤسسه رازي و ديگر نهادهايي كه نمونه‌ها را برايشان فرستاده‌ايم نتيجه را اعلام نكرده‌اند.

علت مرگ‌ومير اين حيوانات پيش‌تر در برخي رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي طاعون نشخواركنندگان PPR اعلام شده بود كه كرمي از رد يا تأييد اين موضوع تا زمان اعلام نتايج نمونه‌ها خودداري كرد. وي با اشاره به انتشار خبر شيوع طاعون نشخواركنندگان ميان حيوانات اين پارك گفت: شايعاتي مبني بر شيوع اين بيماري در پارك خجير وجود دارد اما علت تلفات هنوز رسما اعلام نشده است و نمي‌توان در اين‌باره اظهارنظر قطعي كرد. كرمي با بيان اينكه قرار بود تا روزهاي پاياني هفته گذشته نتيجه را به ما اعلام كنند افزود: متأسفانه هنوز اين اتفاق نيفتاده اما حتماً در هفته جاري علت مرگ‌ومير مشخص خواهد شد.

رئيس اداره حيات وحش محيط‌زيست استان تهران با اعلام اينكه مرگ‌ومير و تلفات در منطقه به‌طور كامل متوقف شده، گفت: در پي وقوع تلفات ۶۰كل و بز و ۴ قوچ و ميش ما همه اقدامات لازم براي پيشگيري و علت‌يابي تلفات و مرگ‌ومير را انجام داديم و منتظر نتايج نمونه‌ها هستيم. خوشبختانه پس از اين اقدامات، مرگ‌ومير ديگري رخ نداده است.

بيماري طاعون نشخواركنندگان كوچك (PPR) صرفا از طريق دام اهلي به نشخواركنندگان وحشي منتقل مي‌شود. واكسيناسيون دام اهلي به‌ويژه در حاشيه مناطق حفاظت شده وظيفه سازمان دامپزشكي كشور است كه انجام‌نشدن اين واكسيناسيون منجر به تلفات گسترده در حيات وحش كشور شده است.

کد خبر 326386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha