دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد که واکسن کافی برای مقابله با بیماری نشخوارکنندگان کوچک با عنوان طاعون نشخوارکنندگان وجود ندارد.

حیوانات-طاعون

مديركل دفتر تنوع‌زيستي و حيات‌وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست در ارتباط با اين خبر به ايلنا گفت: تاكنون ۵۱۸ راس دام در مناطق حفاظت شده بر اثر اين بيماري تلف شده‌اند.

مجيد خرازيان‌مقدم، درخصوص شيوع بيماري طاعون نشخواركنندگان كوچك افزود: اين بيماري در سال‌جاري، در حيات وحش ۳ استان گزارش و تأييد شد. در خرداد تا مرداد سال‌جاري اين بيماري در منطقه هفتاد قله اراك گزارش شد كه در آن منطقه كنترل و قطع شده است.

وي گفت: در 2 هفته اخير نيز اين بيماري در 2 استان زنجان و البرز مشاهده و تأييد شد كه مأموران و محيط بانان با همه توان در حال مقابله و كنترل آن با همكاري ادارات كل دامپزشكي و مديريت بحران استان‌ها با پيگيري استاندارها هستند.

وي از تلفات ۶۵ راس كل و بز در استان زنجان، 43راس كل و بز در غرب شهرستان طالقان و 410راس كل و بز در هفتاد قله اراك خبر داد و گفت: اين بيماري مي‌تواند درصد بسيار بالايي از گله را مبتلا و ۷۰ تا ۸۰ درصد گله را تلف كند.

به گفته خرازيان‌مقدم، شيوع طاعون نشخوار‌كنندگان به‌دليل عدم‌واكسيناسيون به‌موقع و كافي دام اهلي صورت مي‌گيرد و بايد براي جلوگيري از ابتلاي دام به بيماري تمام دام‌هاي اهلي كوچك حتي گوسفند و بز اهلي نيز در زمان مقتضي واكسينه شوند كه اين اتفاق نمي‌افتد.

وي افزود: براساس اظهارات مسئولان سازمان دامپزشكي واكسن طاعون نشخواركنندگان كوچك از خارج كشور وارد نمي‌شود و ظرفيت توليد داخلي آن نيز محدود است، بنابراين همه دام‌هاي اهلي واكسينه نمي‌شوند.

خرازيان‌مقدم تأكيد كرد: قاچاق دام در نقاط مختلف كشور سبب گسترش و انتقال بيماري مي‌شود كه براي مقابله با آن بايد اقدامات لازم انجام شود.

کد خبر 307963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha