شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

۳روز پس از اظهارات مدیرکل دفترحیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره تلف شدن ۲گوزن زرد حین انتقال به زیستگاه‌های جدید، مبنی بر اینکه تلف شدن حیوانات حین انتقال امری طبیعی است، ایمان معماریان، دامپزشک می‌گوید که فصل کنونی فصل تولیدمثل این حیوان و بدترین زمان برای انتقال گوزن زرد بوده که متأسفانه رعایت نشده است.

گوزن زرد ایرانی

نزديك به 2هفته از مرگ 2گوزن زرد حين انتقال به كرمانشاه و يزد مي‌گذرد اما اين ماجرا همچنان يكي از مباحث داغ محافل زيست‌محيطي است. مرگ اين دو گوزن از آن رو اهميت دارد كه اين‌گونه حيات وحش از گونه‌هاي در معرض انقراض كشور محسوب مي‌شود و سازمان حفاظت محيط‌زيست جمعيت اين حيوان را 380 رأس اعلام كرده است.

معماريان در گفت‌وگو با فارس، در واكنش به كشته‌شدن 2 گوزن زرد ايراني حين انتقال آنها به سايت تكثير گفت: هنوز مشخص نيست كه چرا اين گوزن‌ها از بين رفتند، ابتدا گفته شد گوزن‌ها را حين زنده‌گيري بيهوش نكردند اما بعدا گفته شد به‌علت بيهوشي مردند. اما آنچه مسلم است اين اتفاق به‌دليل عدم‌كار كارشناسي رخ داده است.

اين دامپزشك حيات وحش ادامه داد: يكي ديگر از مواردي كه به آن توجه نشد فصل مناسب براي زنده‌گيري آنان بود. اين فصل، فصل توليدمثل گوزن زرد ايراني بود و حيوان در بيشترين سطح استرس به سر مي‌برد.

وي افزود: اگر قرار است كه حيوان زنده‌گيري شود بايد با داروهاي مجاز بيهوش شود و پس از انتقال در جعبه‌هاي مخصوص با داروهاي ضدبيهوشي، به هوش بيايد و سرحال شود و آنگاه آن را منتقل كنند؛ اما انتقال حيوان در حال بيهوشي غيرقانوني و مضر سلامتي حيوان است.

معماريان تصريح كرد: يكي ديگر از دلايل مرگ حيوان مي‌تواند فعاليت بيش‌ از حد آن به واسطه دنبال‌كردن حيوان براي زنده‌گيري و يا كوبيدن خود به ديواره‌هاي جعبه باشد.

کد خبر 306071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha