مرگ گوزن باردار در باغ وحش خرم‌آباد و واکنش‌های متعدد فعالان و دوستداران حیات وحش سبب شد تا استاندار لرستان با ورود به این ماجرا، اداره کل بازرسی استانداری را مسئول بررسی مشکلات این باغ وحش کند.

گوزن

گوزن تلف‌شده آخرين بازمانده 3گوزن زردي بود كه درسال 89با هدف تكثير در اسارت به لرستان منتقل شد تا در سايتي كه براي رها‌سازي‌ اين گوزن‌ها درنظر گرفته شده بود، رها شوند. اين گوزن‌ها اما به‌دليل بي‌برنامگي، طي 6سال گذشته در باغ وحش نگهداري شدند و دراين مدت، يكي از آنها در سال ۹۳ بر اثر زخمي كه علت آن را گلوله يا درگيري با گوزن ديگر اعلام كردند تلف شد. گوزن دوم بر اثر بيماري جان خود را از دست داد. تنها گوزن زرد اين استان هم روز هجدهم فروردين‌ماه جاري به دلايلي كه هنوز تأييد نشده، تلف شد و بدين‌ترتيب پروژه تكثير گوزن زرد در لرستان بي‌هيچ موفقيتي و به قيمت نابودي 3گوزن بالغ و يك گوساله به پايان رسيد. اين درحالي است كه گوزن زرد گونه به‌شدت در معرض انقراض است و بنا به اعلام مسئولان محيط‌زيست تنها 380رأس از اين‌گونه زيباي حيات وحش در زيستگاه‌هاي كشور باقي مانده است.

با رسانه‌اي‌شدن ماجراي مرگ اين گوزن زرد وانتشار تصاوير دردناك آن در سايت‌هاي خبري، مديركل محيط‌زيست استان لرستان علت مرگ گوزن باردار را به استناد نظر اداره دامپزشكي استرس زياد ناشي از ازدحام بازديد‌كنندگان عنوان كرد. نظري كه بلافاصله دكتر ايمان معماريان، دامپزشك كلينيك حيات وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست در گفت‌وگو با خبرنگار ديده‌بان حيات وحش آن را رد كرد و گفت: اينكه جانوري در باغ وحش بر اثر استرس ناشي از جمعيت زياد بازديد‌كنندگان از بين رفته باشد به هيچ عنوان مبناي درست و علمي ندارد، و اگر اينطور بود حيوانات باغ وحش تهران هر روز بايد بر اثر استرس از بين مي‌رفتند و اظهارنظر قطعي در مورد علت مرگ گوزن زرد خرم‌آباد منوط به انجام كالبد شكافي است اما هنوز نتيجه كالبد شكافي اعلام نشده است.

همزمان با واكنش‌هاي متعدد فعالان و دوستداران محيط‌زيست، مديركل محيط‌زيست لرستان روز گذشته به مهر گفت: محيط‌زيست لرستان در نامه‌اي به استاندار لرستان پيشنهاد واگذاري اين باغ وحش را به‌عنوان آخرين راه‌حل داده است. واگذاري اين باغ وحش به بخش خصوصي پيشنهاد ديگر سازمان محيط‌زيست به استاندار است.

کد خبر 330651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha