سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

۷۵۱ مدرسه در شهر تهران از نظر ایمنی در وضعیت قرمز به سر می‌برند و برخی مسئولان معتقدند که برای کاهش خطرآفرینی مدارس در مواقع خطر و وقوع حوادثی مانند زلزله، ساخت مدارس غیرسازه‌ای یا همان مدرسه آماده ضروری است.

مدارس فرسوده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حیدر کلهری معاون آموزش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این زمینه از تکمیل سند ارزیابی مخاطرات اجزای غیرسازه‌ای مدارس و تدوین سند مخاطرات مدارس در ۶ منطقه تهران خبر داد و درباره اقدامات انجام‌شده در اجرای طرح مدرسه آماده، گفت: در اجرای طرح مدرسه آماده که از چند سال قبل با همکاری آموزش و پرورش استان تهران آغاز شده است، خطرات غیرسازه‌ای و ایمنی مدارس مورد بررسی قرار گرفت و پس از تکمیل سند مخاطرات توسط کارشناس آتش‌نشانی و گروه مدیریت بحران مدرسه، نتایج آن در یکی از سه سطح قرمز یعنی مدرسه دارای خطرپذیری بالا، زرد یعنی مدرسه دارای خطرپذیری متوسط و سبز یعنی مدرسه دارای خطرپذیری پایین قرار می‌گیرد.

کلهری افزود: بر همین اساس برنامه کاهش مخاطرات هر مدرسه در سه بازه زمانی، کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به هر مدرسه ارائه می‌شود تا میزان خطرپذیری مدرسه به ویژه در برابر حوادثی مانند زلزله کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در شهر تهران حدود ۴۲۰۰ مدرسه وجود دارد، افزود: از ابتدای اجرای طرح مدرسه آماده تاکنون ارزیابی مخاطرات اجزای غیرسازه‌ای در ۲۶۷۳ مدرسه شهر تهران انجام شده و در باقی مدارس هم ارزیابی‌ها در حال انجام است.

معاون آموزش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر ارزیابی‌ها در مدارس دولتی ۶ منطقه تهران (مناطق ۷، ۹، ۱۱، ۱۳، ۱۷ و ۱۸) به پایان رسیده و در مدارس دولتی ۴ منطقه دیگر هم ۹۰ درصد امور انجام شده و کارها در مراحل پایانی است.

کلهری در مورد نتایج به دست آمده از وضعیت ایمنی و آمادگی مدارس، گفت: از میان ۲۶۷۳ مدرسه‌ای که طرح مدرسه آماده در آن انجام شده، ۷۵۱ مدرسه در وضعیت قرمز، ۱۱۴۷ مدرسه در وضعیت زرد و ۷۷۵ مدرسه در وضعیت سبز قرار دارند که راهکارهای ویژه و اختصاصی هریک از مدارس به آنان اطلاع داده شده است.

وی درباره ضرورت ارزیابی اجزای غیرسازه‌ای مدارس، اظهار کرد: از اقدامات اساسی برای کاهش آسیب‌پذیری دانش‌آموزان، ایجاد محیط ایمن است. اجزای غیرسازه‌ای از مهم‌ترین عوامل آسیب و صدمات دانش‌آموزان و پرسنل در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله است. به همین دلیل بررسی وضعیت اجزای غیرسازه‌ای و خطرات آنها ضرورت و اهمیت بالایی دارد.

کد خبر 465736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha