روزنامه فرانسوی لوموند می‌نویسد قطع اینترنت اخیر در ایران حاصل یک عملیات بسیار پیچیده فنی است که در جهان «بی‌سابقه» بوده است.

شبکه ملی اطلاعات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، روزنامه لوموند از قول چند پژوهشگر می‌نویسد که اقدامی در این ابعاد تنها به کمک برخی زیرساخت‌های از پیش آماده شده در ایران میسر شده است.

به نوشته لوموند سه شرکت خدمات اینترنتی ایران به سرعت و ظرف کمتر از یک روز دسترسی ارتباطی ایران با جهان خارج از طریق اینترنت را تقریبا به طور کامل قطع کردند.

لوموند می‌نویسد که سازمان‌ها و نهادهای دولتی و برخی بانک‌ها و شرکت‌ها در این مدت از طریق یک شبکه اینترنت ملی در ایران به فعالیت خود ادامه دادند.

  • طراحی خاص شبکه در ایران

«فردریک دوزه» استاد مؤسسه دانشگاه پاریس ۸ و رئیس مرکز پژوهش‌های بین رشته‌ای راهبردی و ژئوپولیتیک سایبری و «ژئود» به همراه چند پژوهشگر دیگر به لوموند می‌گویند مبادی ارتباطی شبکه اینترنتی ایران با شبکه جهانی تنها از طریق سه شرکت برقرار شده است اما این مبادی در سال‌های اخیر طوری طراحی و بازسازی شده‌اند که این شرکت‌ها بتوانند ترافیک میان داخل و خارج از شبکه را گزینش کرده و در صورت لزوم به طور کامل آن را ببندند به طوری که شبکه از داخل به فعالیت خود ادامه دهد.

خانم «دوزه» و همکارانش در مرکز ژئود که اینترنت ایران مطالعه کرده‌اند، با یادآوری این که اینترنت شبکه‌ای شامل شبکه‌های مستقل بی‌شمار متصل به هم است، می‌گویند این شبکه‌ها از طریق مجموعه‌ای از ارتباطات فیزیکی به هم وصل می‌شوند که به آنها اجازه انتقال بسته‌های حاوی داده‌ها را می‌دهد.

به گفته آنها شبکه اینترنت در ایران طوری طراحی شده که کارشناسان داخلی در صورت لزوم بتوانند راه‌هایی را که داده‌ها برای ورود انتخاب می‌کنند، کنترل کرده و در صورت لزوم آنها را به صورت گزینشی ببندند.

ارتباطات در داخل شبکه ایران غنی است و قابلیت پذیرش بالایی دارد و داده‌ها می‌توانند از راه‌های بی‌شماری از یک سو به سوی دیگر بروند. اما برعکس، مسیر رفتن داده‌ها به بیرون از شبکه به شدت زیر کنترل قرار دارد و تنها به چند راه محدود می‌شود. این در واقع نوعی از کنترل فضای مجازی در درون یک سرزمین است و به گفته کارشناسان مورد مشاوره لوموند، حتی در عصر دیجیتال هم جنگ را به عرصه‌ای جغرافیایی کشانده است.

  • جلوتر از چین و روسیه

این کارشناسان در پاسخ به پرسش خبرنگار لوموند در مورد شباهت وضعیت فعلی اینترنت در ایران با کشورهای دیگر مانند چین و روسیه می‌گویند دولت چین به طور کلی روی اینترنت و تبادل داده‌ها با بیرون از کشور کنترل دارد و روسیه نیز وعده بریدن از اینترنت جهانی و راه‌اندازی شبکه ملی را داده است. اما ایران این هفته ثابت کرد که از هم اکنون در کنترل کامل اینترنت به موفقیت دست یافته است.

پژوهشگران فرانسوی حوزه سایبری در مورد این که آیا کشور دیگری مانند ایران تا این حد توانایی بستن کامل اینترنت ظرف ۲۴ ساعت را دارد به لوموند گفته‌اند: «در کشورهایی مانند فرانسه و آمریکا زیرساخت شبکه اینترنتی به گونه‌ای است که دسترسی به آن آزاد و کاملا غیر متمرکز باشد و چرخش اطلاعات به سادگی انجام شود. این شبکه‌ها از طریق کانال‌های پرشماری به سایر شبکه‌های جهان متصل هستند و بنابراین بستن آن به راحتی مقدور نیست. قطع اینترنت در ایران نخستین نمونه از نظر سطح پیچیدگی در جهان است.»

کد خبر 465238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha