سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بیش از ۸۰ درصد از نوجوانان در سراسر جهان به اندازه کافی فعالیت جسمی ندارند و این وضعیت سلامت آنان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

adolescent

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این سازمان به خصوص به نداشتن فعالیت جسمی کافی دختران در ۲۷ کشور اشاره می‌کند که در سال ۲۰۱۶، آخرین سالی که آمار آن در اختیار است، به بیش از ۹۰ درصد رسیده است. در همه این ۲۷ کشور، به جز افغانستان، ساموآ، تونگا و زامبیا، شکاف جنسیتی قابل‌توجهی از لحاظ فعالیت جسمی میان دختران و پسران وجود دارد و دختران از لحاظ فعالیت جسمی بسیار عقب‌تر از پسران هستند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این وضعیت وخیم است و اقدامات فوری برای فعال کردن نوجوانان انجام شود تا سلامت فعلی و آینده آنان به خطر نیفتد.

این بررسی که از طریق نظرخواهی در مدارس در ۱۴۶ کشور انجام شد، نشان داد که از سال ۲۰۰۱ تا کنون در گروه سنی ۱۱ تا ۱۷ سال بهبودی چندانی از لحاظ فعالیت جسمی رخ نداده است و به این ترتیب بعید است هدف جهانی سازمان جهانی بهداشت برای فعال کردن نوجوانان تحقق یابد.

کشورهای جهان سال گذشته توافق کردند که میزان بی‌حرکتی و نبود فعالیت جسمی را تا سال ۲۰۳۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهند. براساس این بررسی که نتایج آن در «ژورنال بهداشت کودکان و نوجوان لنست» منتشر شده است، کاهش اندکی در حد چند درصد در بی‌حرکتی در میان پسران و نه دختران رخ داده است.

توصیه به نوجوانان این است که دست کم یک ساعت در روز فعالیت جسمی متوسط تا شدید، از جمله پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به سمت مدرسه گرفته تا بازی‌های گوناگون انجام دهند.

فعالیت جسمی برای رشد استخوان‌ها و تقویت عضلات و سلامت قلب و ریه نوجوانان مهم است. ورزش به نوجوانان کمک می‌کند تا از چاقی، بیماری قلبی، سرطان و دیابت در امان بمانند. شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که ورزش به رشد توانایی شناختی و نیز مهارت‌های اجتماعی و حرکتی نوجوانان کمک می‌کند.

  • انقلاب الکترونیکی و تغییر سبک زندگی

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت می‌گویند یک تغییر فرهنگی برای رفع مشکل بی‌حرکتی نوجوانان لازم است. به گفته کارشناسان این سازمان استفاده گسترده از رسانه‌های دیجیتال باعث پیامدهای ناخواسته و زیانباری شده است، ازجمله زمان بیش‌ازحدی که صرف استفاده از تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و وسایل بازی الکترونیکی می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت قبلاً توصیه کرده بود که زمان استفاده از صفحه‌های نمایش الکترونیکی برای کودکان زیر پنج سال محدود شود. اما هنوز دستورالعملی برای مدت استفاده از وسایل الکترونیکی در سنین بالاتر وجود ندارد.

کارشناسان همچنین می‌گویند افزایش شکاف میان پسران و دختران ازلحاظ فعالیت جسمی یک «نابرابری عمده» است و باید رفع شود.

به گفته آنان انقلاب الکترونیکی تغییری اساسی در الگوهای حرکت افراد ایجاد کرده است، چرا که محل و چگونگی زندگی، یادگیری، کاری بازی و مسافرت را تغییر داده و به طور مداوم باعث منزوی شدن افراد درون خانه‌هایشان شده است.

مردم نسبت به گذشته کمتر می‌خوابند، بیشتر می‌نشینند، کمتر راه می‌رونند، بیشتر رانندگی می‌کنند و فعالیت جسمی کمتری دارند.

کد خبر 464677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha