مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرمانده پلیس‌راه کشور در آستانه تعطیلات نوروز از راه‌اندازی تیم‌های ویژه کنترل سلامت رانندگان در محورهای 30 استان کشور خبر داد.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی جمعه (24 اسفند) در گفت‌و‌گو با ایسنا، افزود: بخشی از تصادفات در جاده‌های کشور ناشی از استعمال مواد مخدر و استفاده از قرص‌های روان‌گردان است که موجب رانندگی پرخطر و بروز حوادث ناگوار می‌شود.

وی افزود: در راستای مقابله با این پدیده، تیم‌های ویژه کنترل سلامت رانندگان در آستانه تعطیلات نوروز راه‌اندازی می‌شود که این تیم‌ها با استقرار در محورهای 30 استان کشور نسبت به کنترل و تست اعتیاد و سنجش سلامت روحی و روانی رانندگان مشکوک و رانندگانی که اقدام به انجام تخلفات حادثه‌ساز می‌کنند، اعم از شخصی، دولتی و عمومی خواهند کرد.

فرمانده پلیس‌ راه کشور افزود: در صورت مثبت بودن نتایج آزمایشات ضمن توقیف خودرو متخلفان نسبت به معرفی آنها به مراجع قضایی اقدام می‌شود. همچنین دفترچه کار رانندگان عمومی متخلف در این زمینه نیز ابطال شده و اجازه رانندگی به آنها داده نمی‌شود.

سرهنگ عطاالله فتحعلی‌پور، معاون حمل و نقل و مهندسی ترافیک پلیس‌ راه کشور نیز در این خصوص گفت: مرحله اول طرح کنترل «سلامت جسمی، روحی و اعتیاد» رانندگان شخصی و عمومی با هدف استفاده از رانندگان سالم در سیستم حمل و نقل جاده‌ای و برخورد با رانندگان فاقد صلاحیت جسمی و روحی و معتاد جهت ارتقای ضریب ایمنی عبور و مرور، کاهش تصادفات جاده‌ای و ضایعات جانی و مالی ناشی از آن بر اساس هماهنگی‌های انجام شده از 27 اسفندماه 86 تا 15 فروردین ماه 87 به مدت 18 روز در 30 استان کشور اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح 16 میلیون و 314 هزار و 717 تن از رانندگان حمل و نقل عمومی و شخصی را تحت پوشش قرار می‌دهد، افزود: رانندگانی که تخلفات حادثه‌ساز همچون سرعت، سبقت غیرمجاز، انجام حرکات مارپیچ، انحراف به چپ و ... مرتکب شوند، در این طرح حتما متوقف و مورد معاینه سلامت جسمی و روحی، مصرف مواد مخدر، انواع قرص‌های روان‌گردان مصرف الکل قرار می‌گیرند.

معاون حمل و نقل و مهندسی ترافیک پلیس‌راه کشور در خصوص نحوه برخورد با متخلفان تصریح کرد: وسیله نقلیه رانندگان متخلف متوقف و به پارکینگ فرستاده می‌شود از سوی دیگر رانندگان معتاد نیز در صورت مثبت بودن آزمایش اولیه به مراکز درمانی جهت انجام آزمایشات تخصصی معرفی می‌شوند.

وی گفت: در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایشات تست اعتیاد و احراز ظاهری عدم توانایی جسمی و روحی راننده به تشخیص پزشک، مدارک شامل دفترچه کار، گواهینامه و کارت سلامت این قبیل رانندگان اخذ و اقدامات لازم برای ابطال یا بایگانی آن‌ها انجام و تخلف نیز در سابقه راننده درج می‌شود. از سوی دیگر موضوع برای رانندگان ناوگان عمومی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز منعکس خواهد شد.

معاون حمل و نقل و مهندسی ترافیک پلیس‌راه کشور تاکید کرد: چنانچه شرکت‌ها و موسسات عمومی بار و مسافر اقدام به صدور بارنامه یا صورت وضعیت مسافری برای رانندگان فاقد صلاحیت جسمی و روحی و یا معتاد کنند، پس از احراز موضوع توسط پلیس کنترل سلامت رانندگان، پرونده موسسه یا شرکت‌های متخلف به کمیسیون ماده 12 آیین‌نامه‌ی حمل بار و مسافر مصوب سال 1378 ارجاع شده و با این شرکت‌ها از توبیخ تا تعطیلی موقت و دایم برخورد می‌شود.

وی به آمار ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای موجود از 9 میلیون و 464 هزار و 717 خودرو در کشور، 380 هزار و 963 دستگاه عمومی و 9 میلیون و 83 هزار و 754 دستگاه شخصی و دولتی است. همچنین 6 میلیون و 850 هزار دستگاه موتورسیکلت نیز در کشور فعال است.

معاون حمل و نقل و مهندسی ترافیک پلیس ‌راه کشور گفت: براساس جدیدترین آمارها تعداد ناوگان حمل بار در کشور حدود 331 هزار دستگاه و ناوگان مسافر حدود 50 هزار دستگاه است.

وی با اشاره به اینکه مراحل بعدی طرح کنترل سلامت رانندگان در سال 87 اجرا می‌شود، افزود: ون‌های مخصوصی با آرم کنترل سلامت رانندگان به همراه تیمی متشکل از مأموران پلیس مواد مخدر، پلیس‌راه و پزشک بهداری کل ناجا با لباس مخصوص و تجهیزات لازم، کنترل سلامت رانندگان را در کلیه جاده‌های برون‌شهری بر عهده دارند.

کد خبر 46453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز