۱۲ روز از وقوع زمین لرزه ۵. ۹ ریشتری آذربایجان شرقی سپری می‌‎شود و علاوه بر زلزله، مهمان ناخوانده دیگری هم به مناطق زلزله زده سر زده است و مردم منطقه با سرمای زودرس و برف و کولاک دست و پنجه نرم می‌کنند.  

زلزله آذربایجان شرقی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بنابر اعلام اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی، دمای هوا در مناطق زلزله زده به ویژه در روستاهای شهرستان سراب به منفی ۱۲ درجه می‎رسد. زلزله زدگان در این سرما در چادرهای برزنتی هلال احمر شب را به صبح می‌رسانند.  

در این میان اخبار ناآرامی‌های اخیر نیز بر اخبار زلزله و نیازمندی‌ها در مناطق زلزله زده سایه افکنده و کم بودن تعداد جان باختگان در حادثه زمین لرزه اخیر نیز بر فراموش شدن این حادثه و زلزله زدگان دامن زده است.  

مردم زلزله زده میانه با سرما چه می‌کنند؟

کولاک شدید در روستای ورنکش شهرستان میانه نیز کار آواربرداری را سخت کرده و جان زلزله زدگان در سرمای پاییزی میانه در خطر است. تصمیم گیری بین دریافت وام ۱۰ میلیون تومان اجاره بها و انتخاب اتاقک‌های ۱۲ متری پیش ساخته بنیاد مسکن، زلزله زدگان را در دو راهی انتخاب قرار داده است.  

ساخت چند اتاقک پیش ساخته در روستای ورنکش میانه آغاز شده است و کلنگ احداث چهار واحد مسکونی نیز روز گذشته در این روستا زمین زده شد، اما زلزله زدگان همچنان در چادر به سر می‌برند و تعدادی کانکس اهدایی خیران نیز در این منطقه به چشم می‌خورد که کافی نیست.  

روستائیان نگران دام‌هایشان هستند و مشکل اسکان را عمده مشکل خود عنوان می‌کنند.  

فردین فرمند، نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به ایسنا می‌گوید: متاسفانه اخبار گرانی بنزین باعث فراموشی حادثه دیدگان در زلزله اخیر میانه شده است، شاید جان باختن تنها پنج نفر در این حادثه نیز چنین القا کند که نیازی به کمک نیست.  

وی ادامه می‌دهد: با توجه به تلف شدن احشام زلزله زدگان در این زلزله و بالا بودن سطح تخریب، زلزله زدگان نیاز به کمک خیران و مردم نوع دوست و نیکوکار دارند.  

وی خاطرنشان می‌کند: مردم خیر ما همیشه در تمامی بحران‌ها به میدان آمده و به هم نوعانشان کمک کرده‌اند و خواهش می‌کنیم این بار هم کمکشان را از مردم زلزله زده دریغ نکنند.  

زلزله زدگان سرابی، دمای منفی ۱۲ درجه را تجربه می‌کنند

زلزله زدگان روستاهای سراب هم وضعیت بهتری ندارند و تحمل سرمای پاییزه در چادر برایشان ممکن نیست. تعدادی کانکس نیز از طرف خیران به این مناطق ارسال شده است که به گفته فرماندار شهرستان سراب، نیاز فوری به ۷۰ دستگاه دیگر کانکس برای اسکان دادن موقت خانوارهای زلزله زده سرابی بوده که خانه‌هایشان به طور کامل در زمین لرزه اخیر از بین رفته است.  

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی نیز از نیاز اورژانسی زلزله زدگان سراب به ۵۰۰ دستگاه کانکس خبر داده و می‌گوید: چند روز است که بنده از تریبون‌های مختلف این خواسته را اعلام می‌کنم و هنوز خبری نیست.  

یوسف داوودی اظهار می‌کند: کسی که با شرایط جغرافیایی و آب و هوایی سراب آشنایی داشته باشد، می‌داند که توزیع چادر بین زلزله زدگان این شهرستان بی‌معنی است. تعدادی پتو توسط خیران سرابی و تهرانی روز گذشته توزیع شده، اما سرما به ویژه در روستاهایی مانند چیچکلی که به کانون زلزله نزدیک بوده، غیر قابل تحمل است.  

وی ادامه می‌دهد: حتی با وجود وسیله گرمایشی مناسب در چادر نیز امکان زندگی کردن در آن چادرها وجود ندارد، جان زلزله زدگان شهرستان سراب در خطر است، بیرون ماندن در این هوای سرد اصلا ممکن نیست، حتی با وجود چادر و وسیله گرمایشی.  

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: با توجه به سرمای هوا و احتمال شیوع آنفلوانزا در منطقه، نیاز ضروری به تزریق واکسن به ویژه برای خردسالان داریم.  

وی در خاتمه متذکر می‎شود: برخی از زلزله زدگان در وضعیت مالی خوبی قرار نداشته و توان مالی کافی برای خرید اقلام معیشتی و خوراکی مناسب را ندارند. اقلامی مانند برنج، گوشت، روغن و تخم مرغ و مواد پروتئین دار از جمله مواد غذایی ضروری هستند که باید برای تامین ایمنی بدن و حداقل برای مدت یک ماه در دسترس زلزله زدگان قرار گیرد.  

بر اساس این گزارش، تنها راه کمک‌های نقدی و غیرنقدی از طریق هلال احمر بوده و هم وطنان می‎توانند کمک‌های غیرنقدی خود اعم از لوازم گرمایشی، پتو، لباس‌های گرم، لوازم بهداشتی و خوراکی را به پایگاه‌های هلال احمر در شهرستان‌ها تحویل داده و کمک‌های نقدی‎شان را به شماره حساب ۹۹۹۹۹ هلال احمر قابل پرداخت از تمامی درگاه‌های بانکی واریز کنند.  

کد خبر 464447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha