پروفسور فضل‌الله رضا دانشمند ایرانی و استاد نام‌آور مهندسی برق در ۱۰۵ سالگی درگذشت.

فضل‌الله رضا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، پروفسور فضل‌الله رضا پس از محمدعلی مجتهدی (موسس دانشگاه صنعتی شریف) به مدت یک سال ریاست این دانشگاه را بر عهده داشت.

این استاد نام‌آور مهندسی برق تحصیلات ابتدایی را در گیلان به پایان برد و دیپلم را در تهران و لیسانس خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران گرفت. او که در زمره اولین فارغ‌التحصیلان دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۷ بود، سال ۱۳۲۴ مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه کلمبیا در آمریکا و دکتری را در رشته مهندسی برق از دانشگاه پلی‌تکنیک نیویورک دریافت کرد.

پروفسور رضا همچنین رئیس اسبق دانشگاه تهران و سفیر سابق ایران در یونسکو و کانادا بوده و از او به عنوان یکی از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان نام می‌برند. او در سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۴ عضو گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی دانشگاه کاتولیک آمریکا و سپس دانشگاه ‌ام‌آی‌تی در بوستون آمریکا بود.

پروفسور رضا از سال ۱۳۵۷ استاد دانشگاه‌های کنکوردیا و مک‌گیل در مونتریال کانادا بود. او همچنین رئیس افتخاری کنفرانس مهندسی برق ایران، استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس، رئیس انجمن علمی ایرانیان در آمریکای شمالی، رئیس مرکز گسترش زبان و ادب فارسی و مشاور و همکار فعال موسسات علمی و ادبی فراوانی بود. 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در پیامی، درگذشت این استاد برجسته را تسلیت گفت. متن پیام وی به شرح زیر است: 

«خبر درگذشت پروفسور فضل‌الله رضا، از تبار پاکان روزگار و از سلسله مشاهیر ایران، موجب تالم و تاثر خاطر شد. حیات پربرکت این فرزند اصیل ایران سراسر افتخار، پویش و کاوش در سپهر خیال‌انگیز دانش و ادب است. میراث ایشان معرف کارنامه مفاخر ایرانی است؛ از حضور درخشان در یونسکو به عنوان سفیر ایران و استادی دانشگاه‌ها و مجامع علمی شناخته‌شده جهان گرفته تا نظریات علمی ماندگار در حوزه‌های دانش و ادب.

این استاد وطن‌پرست و بی‌بدیل، علاوه بر صعود به قله‌های دانش، متخلق به اخلاق و صفات نیک بودند و فقدان ایشان برای جامعه ایرانی و مراکز علمی خسران بزرگی است. 

درگذشت زنده‌یاد پروفسور رضا را به خانواده، دوستان، استادان، دانشجویان و عموم مردم ایران تسلیت عرض می‌کنم و برای آن استاد ارجمند شادی روح و علو درجات از خداوند متعال مسئلت می‌کنم».

کد خبر 464403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha