دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ضمن مقایسه دونالد ترامپ با ریچارد نیکسون، گفت، این "همتای بدنام ترامپ" دست‌کم آنقدر به کشورش اهمیت می‌داد که قبل از استیضاح، خودش استعفا داد.

پلوسي و ترامپ

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس به استعفای ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از رسوایی واترگیت اشاره کرد و گفت: آنچه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا انجام داده "بسیار بدتر" از آن چیزی است که نیکسون انجام داده بود. نیکسون دست‌کم آنقدر برای آمریکا اهمیت قائل بود که قبل از استیضاح، خودش استعفا داد و پذیرفت که این‌گونه نمی‌شود ادامه داد.  

نیکسون در سال ۱۹۷۴ میلادی پس از تایید مفاد استیضاحش توسط کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا و پیش از رای‌گیری کل مجلس نمایندگان در این خصوص استعفا داد و استیضاح نشد.

او تنها رئیس‌جمهور آمریکاست که استعفا داده است.

پلوسی اخیرا به خبرنگاران گفته بود که فشار ترامپ بر اوکراین برای انجام تحقیقات از رقبای بالقوه‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا باعث شده تا کارهای نیکسون در مقایسه با این اقدامات ترامپ بسیار "کوچک" به نظر برسند.

این اظهارات پلوسی برای مقایسه ترامپ با نیکسون در بحبوحه محاکمه راجر استون، متحد دیرینه ترامپ که برای کمپین انتخاب مجدد نیکسون کار می‌کرد، مطرح شده‌اند.

پلوسی در جریان مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت: اگر ترامپ اطلاعاتی دارد که بی‌گناهی‌اش را در کل این ماجرا ثابت می‌کند، ما کاملا آماده دیدن و بررسی آنها هستیم.

پلوسی در این مصاحبه ترامپ را یک "شیاد" خطاب کرد که نگرانی‌ها و اضطراب‌هایش باعث می‌شود تا او در توییتر به شدت از ماری یووانوویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین که در تحقیقات استیضاح علیه ترامپ شهادت داده، انتقاد کند.

او افزود: ترامپ اشتباه کرد. او به خوبی از قدرت یووانوویچ مطلع است و تلاش می‌کند تا او را تخریب کند.

پلوسی در بخش دیگری از مصاحبه خود تاکید کرد: به ترامپ هشدار داده‌ام که اگر بخواهد افشاگر دولت را که به آغاز این روند استیضاح کمک کرد، مورد تهدید و ارعاب قرار دهد با من طرف خواهد بود. من مطمئن هستم که ترامپ این افشاگر را مورد تهدید و ارعاب قرار نخواهد داد.

شکایت یک افشاگر، ترامپ را به تلاش برای تحت فشار گزاشتن اوکراین به منظور تحقیق از جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و پسرش هانتر بایدن متهم کرد و باعث شد تا پلوسی تحقیقات رسمی استیضاح ترامپ را اواخر ماه سپتامبر اعلام کند. در هفته‌های بعد از آغاز این روند، ترامپ بارها اعتبار این افشاگر را زیر سوال برد و تلاش کرد تا هویت وی را فاش کند.

پلوسی در این مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس تاکید کرد که چقدر مهم است قانون‌گذاران از هویت این افشاگر حفاظت کنند.

او گفت: این موضوع واقعا مهم است به ویژه هنگامی که مساله اطلاعاتی باشد. این مساله که فردی با وجود موانعی همچون بازرس کل که توسط ترامپ تعیین شده، آنقدر جرات به خرج می دهد تا واقعیت را افشا کند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. ترامپ نیز این فرصت را دارد تا در بحبوحه تحقیقات اطلاعات و مدارک خود را در این رابطه ارائه کند.

پلوسی افزود: ترامپ اگر می‌خواست می‌توانست در مقابل کمیته اطلاعات حاضر شود و درباره تمامی واقعیت‌ها سخن بگوید. او کاملا این فرصت را دارد تا اطلاعاتی که بی‌گناهی‌اش را ثابت می‌کنند، ارائه کند.

کد خبر 463895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha