سالن‌های نمایش کودک و نوجوان پایتخت، در روزهای پاییزی نیز همچنان میزبان نمایش‌هایی است که با هنرنمایی عروسک‌ها، طیف گسترده‌ای از خردسالان، کودکان و نوجوانان را همراه خانواده به سوی خود می‌کشاند.

دو نمایش با یک بلیط

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، روزهای سرد و پاییزی تهران که علاوه بر برف و سرما، آلودگی هوا و نبود یا کمبود فیلم‌های سینمایی حوزه کودک، گزینه‌های انتخاب سرگرمی خانواده‌ها را تقلیل داده است، سالن‌های نمایش کودک و نوجوان، همچنان گرم و پرمخاطب است.
 

  • سفر پرماجرای کشتی نوح

نمایش قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح که نوشته یک کار گروهی است و «مریم معترف» آن  را کارگردانی کرده است برگرفته از داستان کشتی حضرت نوح و سفری است که همراه حیوانات و موجودات زنده انجام می‌شود. این نمایش مفاهیم مختلفی را با محوریت قصص مذهبی برای کودکان و نوجوانان به اجرا در می‌آورد. رده سنی این نمایش برای کودکان ۵ سال به بالا است.
بازیگران این نمایش «مسعود پورجمشید»، «منا شمس الدینی»، «مجتبی گوهرخای»، «علی بیک‌محمدی»، «شهرام نجاتی، «میثم یوسفی» از  ۲۲ آبان تا ۱ دی ساعت ۱۹ به مدت ۱ ساعت در سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال اجراست.  

  • کدوی قلقله زن 

نمایش «کدو قلقله زن» به نویسندگی و کارگردانی «مهرداد مصلحی» از تولیدکنندگان نام‌آشنای تئاتر کودک از ۱۸ مهر تا ۱ آذر در مرکز تئاتر توانش در حال اجراست. این نمایش که مدت زمان اجرای آن ۵۰ دقیقه است با ترکیب موزیک و قصه‌گویی، داستان کلاسیک ایرانی را روایت می‌کند؛ پیرزنی که در روستای دیگری زندگی می‌کند و برای رفتن به مهمانی از راه جنگل با حیواناتی روبرو ‌شود و سعی می‌کند با ترفندهای مختلف از دست آنها بگریزد اما در راه بازگشت...

مصلحی در این نمایش سعی کرده با اجرایی جذاب ارتباط نزدیکی با کودکان نشسته در سالن بگیرد. در صحنه‌هایی از این نمایش، گرگ سیاه بدجنس به طرف کودکان می‌رود تا با حرف زدن با آنها لحظاتی مهیج بیافریند اما همین موضوع می‌تواند تقطه ضعفی باشد برای نمایشی که در پوستر آن هیچ اطلاعاتی از رده سنی مخاطب نمایش نیامده است. به نظر می‌رسد این فرم اجرا برای کودکان خردسال حاضر در سالن  تجربه‌ دلچسبی نباشد. «ندا فرمانی»، «مهرداد مصلحی»، «آمسنا حاجی‌آبادی»، «نیلوفر کمپانی» و «مژگان شرطی» از بازیگران این نمایش هستند.

  • یک کنسرت عروسکی از خبرگزاری پچ‌پچ

نمایش «پچ‌پچ‌های خبرگزاری پچ‌پچ» نمایش موزیکالی است به نویسندگی و کارگردانی «اکرم ابولمعالی» با محور عروسک‌گردانی که در آن کنسرتی از سوی عروسک‌های روی صحنه برگزار می‌شود. به گفته کارگردان اثر، این نمایش با وجود اینکه مختص گروه سنی کودک و نوجوان است اما خردسالان هم از ریتم و موسیقی و حرکات موزونی که در صحنه جاری است لذت می‌برند و می‌توانند در کنار خانواده اوقات مفرحی را بگذرانند.

شیوه اجرا و فرم عروسک‌گردانی در این نمایش متفاوت و جذاب است و برای اجرای موسیقی‌های کنسرت از شیوه «پلی‌بک» استفاده شده. همچنین سرایش شعرها بیشتر با مضامین تفکر و اندیشیدن به خود است. در واقع مهارت خودیابی و ساختن گام به‌گام عزت‌نفس از ویژگی‌های بارز ترانه‌های منتخب این کنسرت نمایش است. این نمایش از  ۸ آبان تا ۸ آذر در فرهنگسرای ابن سینا با بازی «فاطمه امیری»، «لیلا بیگوند»، «حنا بیگوند»، «مریم پناه نجات»، «مینا پناه نجات»، «روشنک حاجی زاده»، «رکسانا حاجی‌زاده»، «غزاله صباغی»، «درناکمالو»، «غزاله محتشم» در حال اجراست. بازیگران نوجوان این نمایش «امیر رضا اکبری»، «پارسا بیگدلی»، «یاسین رشیدی» و «امیر حسین سهرابی» به لیفای نقش می‌پردازند.

  • یک بلیط و ۲ نمایش

نمایش‌های «یک روز و دو فصل» و «هدیه‌ کوچولو» نوشته «نوشین سیفی» و «رامین کهن» و به کارگردانی «رامین کهن» ۲ نمایش کوتاه از کمپانی تئاتر سایه است که به‌صورت اپیزودیک و تغییر صحنه اجرا می‌شود. گروه تئاتر سایه که اجرای پرمخاطب نمایش «موش تا موش» را هم طی فروردین امسال در کارنامه خود دارد این‌بار به سراغ افسانه‌های کهن ایرانی رفته است. داستان نمایش یک روز و دوفصل بر اساس داستان قدیمی ننه سرما و عمونوروز بازنویسی شده که با محور عروسک‌گردانی و قصه‌گویی اجرا می‌شود.

داستان درباره روزی است که  ننه سرما بیدار می‌ماند تا عمو نوروز را ببیند و تلاقی زمستان و بهار، ماجراهایی را در رابطه صمیمانه این دو نفر رقم می‌زند. به نظر می‌رسد عروسک‌های کوچک در متن دکور ساده صحنه از جمله مواردی است که جاذبه‌های نمایشی داستان را برای کودکان، به‌ویژه طیف سنی خردسال کم می‌کند. علاوه بر این، دیدن عروسک‌ها و شنیدن قصه از زبان عروسک‌گردانان، برای کودکان دور از صحنه، دشوار و گاه خسته‌کننده می‌شود.

در نمایش «هدیه کوچولو» که با همان فرم عروسک‌گردانی اجرا می‌شود یک موجود کوچولو تصمیم دارد با هدیه‌ای مادرش را خوشحال کند. اما سردرگم مانده و نمی‌داند چه چیز اورا از صمیم قلب خوشحال می‌کند. او برای پیدا کردن این هدیه سفری را آغاز می‌کند و در این سفر اتفاقات بسیاری برایش می‌افتد. در این اپیزود نمایشی، عروسک صامت و صدای راوی، قصه را از زبان این موجود کوچولو روایت می‌کند. این ۲ نمایش عروسکی که ویژه‌ خردسالان ۳ تا ۷ سال است  از  ۸ آبان تا ۳۰ آذر در سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ساعت ۱۷ به مدت  ۴۵ دقیقه در حال اجراست.

  • «قصه یک قصر یخی»

نمایش «قصه یک قصر یخی» هم که به نویسندگی و کارگردانی «شیما لطیفی» از ۲۰ مهر تا ۳۰ آبان، در خانه موزه استاد عزت الله انتظامی در حال اجراست درباره آمدن زمستان و بهار است. این نمایش موزیکال که در مزمت حسادت و ستایش مهربانی است ماجرای کلاغی را روایت می‌کند که از آمدن بهار ناراحت است و خانم سرما را راضی می‌کند که خانم بهار را به خواب ببرند تا همیشه سرما و برف بر روی زمین بماند.

قارقاری برای خانم بهار نامه‌ای می‌نویسد و این نامه، اتفاقاتی را رقم می‌زند. این نمایش که برای رده‌های سنی خردسال، کودک و نوجوان، مناسب عنوان شده با توجه به حال و هوای این فصل و بارش برف و باران با استقبال خوبی از سوی مهد کودک‌ها و مدارس مواجه شده است. در این نمایش که هر روز ساعت ۱۷ و به مدت ۵۰ دقیقه در حال اجراست «محمد روستا»، «فرهاد قدیم‌خانی»، «فرشته صفری» و «شیما لطیفی» به ایفای نقش می‌پردازند.
 

کد خبر 463775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha