نمایش آمد و رفت بهار، به کارگردانی منصوره علی‌مددی برای دومین بار در چند ماه اخیر روی صحنه می‌رود.

نمایش آمد و رفت بهار

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، محوریت نمایش آمد و رفت بهار حرکت و موسیقی است و جمعه ۲۴ آبان در تالار وحدت ویژه بانوان اجرا می‌شود. کارگردانی و طراحی حرکات این نمایش را منصوره علی‌مددی بر عهده دارد. او پیش از این در حوزه تئاتر فیزیکال نمایش‌های ما هیچ ما نگاه، سمفونی بدن و باد کولی را طراحی و کارگردانی کرده است. او فارغ‌التحصیل کروگرافی از دانشگاه کمبریج است. 

محور نمایش آمد و رفت بهار، حرکت است. در این نمایش، گذر فصل‌ها بر اساس داستان‌های اساطیری بین‌النهرین، مصر و ایران روایت می‌شود. سفر «اینانا» ایزدبانوی سومری به جهان زیرین و دنیای مردگان و گذر او از هفت دروازه، آغازگر داستان فصل‌ها است که با بازگشت «دوموزی» از دنیای مردگان، نوید بهار را می‌دهد. 

آزاده تفضلی، نویسنده و دراماتورژ آمد و رفت بهار، درباره این اجرا می‌گوید: ایده اصلی ما، روایت پارادوکس خشکسالی و باززایی است. در اجرای پیشین، ما نمایش را با روایت سفر پرسفونه به زیرِ زمین آغاز می‌کردیم و اندوه دیمیتر، مادر پرسفونه و شروع خشکسالی. بعد با بازگشت پرسفون به دنیای روی زمین، خشکسالی به پایان می‌رسید و بهار می‌آمد. در این اجرا، ما روایت اسطوره اینانا و دموزی را جایگزین کردیم. در واقع به جای استفاده از الگوی اسطوره یونان، از اساطیر بین‌النهرین بهره گرفتیم.   

تفضلی ادامه می‌دهد: بعد از بهار، ما با کمک اسطوره آرش، و نبرد تیشتر و اپوش، خدای باران و دیو خشکسالی، تابستان را نمایش می‌دهیم. با اسطوره‌های میترا، آناهید و آذر، بر اساس عناصر باد، آب و آتش به پاییز می‌پردازیم. بعد زمستان را با ایده‌ای مشابه ابتدای نمایش ولی با بهره‌گیری از اسطوره‌ای دیگر روایت می‌کنیم. نمایش با داستان ایزیس، الهه باززایی مصر باستان و بازگشت بهار به پایان می‌رسد. در واقع از یک زمستان آغاز می‌کنیم تا زمستانی دیگر و بعد دوباره به بهار می‌رسیم. گزینش اسطوره‌ها در این نمایش، بر اساس نزدیک بودن به مفهوم خشکسالی و باززایی انجام گرفته و در هر فصل، مهم‌ترین آن‌ها انتخاب شده است. 

کد خبر 462923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha