اقبال نمایشنامه‌های خارجی در جذب مخاطب گاهی سبب می‌شود یک نمایشنامه با یک مضمون واحد همزمان با چند اجرا در سالن‌های مختلف شهر روی صحنه‌ برود.

دست های آلوده

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، اجرای نمایشنامه‌های خارجی یا اقتباس از آنها از قدیم‌ بستری همیشه آماده‌ بوده است برای کارگردانان تئاتر تا تمرکز خود را به جای نوشتن نمایشنامه صرف اجرای اثر کنند. برخی کارگردان‌ها معتقدند اجرای متن‌های خارجی آسان‌تر است یا به عبارتی باکیفیت‌تر و برای کارگردانی آماده‌ترند. از سوی دیگر، اقبال نمایشنامه‌های خارجی برای جذب مخاطب هم تضمین بیشتری دارد.

نمایش «دست‌های آلوده» اثری از ژان پل سارتر به کارگردانی مسعود موسوی از ۳۰ آبان ۹۸ در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. این نمایش اقتباسی آزاد از نمایشنامه مشهور فیلسوف فرانسوی درباره فعالیت ناموفق گروه‌های تروریستی در فرانسه قبل و همزمان با جنگ جهانی دوم است که به نابودی و نافرجامی خودشان می‌انجامد. حمیدرضا نعیمی، مسعود موسوی، ریحانه سلامت، شهاب مهربان، محسن بابایی، فرزانه رضایی، آریاز ذوالفقاری و مهدی باقرزاده بازیگران «دست‌های آلوده» هستند.

موسوی پیش از این درباره نمایش «دست‌های آلوده» گفته بود: با اینکه تفکر جاری در این نمایشنامه را دوست دارم ولی ترجیح دادم برخی شخصیت‌های نمایش کم و برخی صحنه‌ها کوتاه شود. به همین دلیل آن را دراماتورژی کردم تا مخاطب امروز ارتباط بیشتری با نمایش برقرار کند.

همزمان با آغاز این نمایش، در سالن اصلی برج آزادی نمایشی به همین نام از گروهی دیگر در حال اجراست. این نمایش به کارگردانی کیوان هاشمی و بازی شهرام نجاتی، سیاوش خادم‌حسینی، حسین احمدخانی، فردین یغما، محمدرضا غفاری، ‌مجید ستایش، المیرا صدقی، مجید زارع‌زاده، عاطفه حق‌شناس، علیرضا عباسی و شیدا شایسته از ۱۰ آبان تا هشتم آذر در حال اجراست که با حال و هوایی متفاوت اما مضمونی مشابه، اجرایی دیگر از «دست‌های آلوده» را برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته است.

کد خبر 463919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha