نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تغییر هر ساله محتوای کتب درسی را رویکردی غلط دانست و تاکید کرد نباید تغییر محتوا مشمول حذف آثار و نام کسانی شوند که با هویت، ملیت و خرده‌فرهنگ‌های ما مرتبط هستند.

احمدي لاشكي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، قاسم احمدی لاشکی در واکنش به انتشار فهرستی با عنوان «حذفیات کتاب‌های درسی ادبیات فارسی» که در فضای مجازی دست به دست و از حذف شعرها و داستان‌ها از ادبیات معاصر و کلاسیک و جایگزین کردن متن‌های دیگر حکایت دارد، اظهار کرد: در وهله‌ اول تغییر هر ساله محتوای کتاب‌های درسی رویکردی غلط است. در کشور ما سالیانه ۱۴۲ میلیون جلد کتاب چاپ می‌شود که عدد بسیار بزرگی است. این وضعیت در آینده آموزش و پرورش را دچار مشکل می‌کند کما این‌که هنوز آموزش و پرورش برای چاپ کتاب درسی دانش‌آموزان در سال آینده اقدامی نکرده که ممکن است آنها را دچار چالش کرده و همه دانش‌آموزان در سال جدید کتاب درسی در زمان خود نداشته باشند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در بیشتر کشورهای دنیا هر سال محتوای کتاب‌های درسی تغییری نمی‌کند، ادامه داد: نمونه آن ژاپن است که متن کتاب‌های درسی هر ۱۰ سال یکبار عوض می‌شود یا این‌که در آلمان دانش‌آموزان باید از کتب درسی خود به بهترین شکل محافظت کنند و حتی چیزی روی آنها ننویسند تا این‌که کتاب را در سال بعد به دانش‌آموزان جدید آن مقطع تحویل دهند. رویکردی که نه تنها در کشور ما وجود ندارد که هر سال کتاب‌هایی با محتوای جدید چاپ شده و کتب قدیمی دور ریخته می‌شوند. اینها همه باعث تحمیل هزینه به کشور است.

احمدی لاشکی با اشاره به طرح موضوعاتی درباره حذف برخی از عناوین مهم حوزه ادبیات از کتب درسی، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین موضوع برنامه‌ریزی دروس آمده است که این کار هم از اختیارات سازمان پژوهش کتب درسی است. با این وجود باید در تغییر متن کتاب‌ها مراقب باشیم که آثار و نام کسانی که با هویت ملی، ملیت و خرده‌فرهنگ‌ها و افراد بزرگ ما مرتبط هستند، حذف نشود چون این کار مشکل ایجاد کرده و لازم است دقت صورت گیرد تا چنین اشتباهاتی رخ ندهد که مفاخرمان دچار آسیب یا تغییرات سلیقه‌ای شوند. از طرف دیگر نباید این موضوعات را خیلی بزرگ کرد؛ ممکن است اشتباهی صورت گرفته و کار سهوی باشد.

وی در پایان تاکید کرد که با حذف ادبیات کلاسیک و معاصر از کتب درس ادبیات فارسی موافق نیستم، لذا بهتر است این موضوع در کمیسیون آموزش مورد بحث و بررسی قرار گیرد و حتی کمیته‌ای برای آن تشکیل شود.

کد خبر 463743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =