یک استاد دانشگاه و محقق زبان فارسی، مصادیقی از سهل‌انگاری‌ها و غلط‌های نگارشی در کتاب فارسی اول دبستان را بیان کرد و گفت: بیش از ۲۰۰ غلط و سهل‌انگاری نگارشی در کتاب فارسی اول دبستان وجود دارد.

کتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، امیرشهاب شاهمیری گفت: در زبان فارسی نیم‌فاصله یا فاصله کوتاه برای جدا کردن بخش‌های یک واژه اعمال می‌شود. مثلا "می‌شود" یک واژه است ولی از فاصله به جای نیم‌فاصله بین دو بخش "می" و "شود" استفاده شده است. واژه‌های دیگری مثل یارانه‌ای، رفته‌ام، بی‌نیاز از این جمله‌اند.

این محقق زبان فارسی با اشاره به علائم سجاوندی چون علامت تعجب، نقطه، ویرگول و علامت سوال، گفت: اینها به واژه قبلی می‌چسبند و از جمله یا واژه بعدی فاصله می‌گیرند. علائم نگه‌دارنده مثل پرانتز هم همین‌گونه‌ هستند که به عبارت داخلی می‌چسبند و از عبارت بیرونی بعدی فاصله می‌گیرند، اما ما مثال‌هایی در کتاب فارسی اول دبستان داریم که در آن علائم سجاوندی رعایت نشده است و کودک عادت می‌کند که اینها مهم نیستند.

شاهمیری با تاکید بر اینکه ضعف ما در زبان فارسی فقط کتاب درسی نیست، بلکه عوامل دیگری هم در آن دخیل است، گفت: اما توجه کنیم که کتاب فارسی دست به نقد است. یک بار باید آن را کامل اصلاح کنیم.

کد خبر 471784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha