همشهری آنلاین: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بر لزوم استفاده از تجارب دیگر کشورها برای توسعه جایگاه بخش خدمات در اقتصاد ایران تاکید کرد.

به گزارش دفتر اطلاع رسانی مرکز پژوهش ها، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز ضمن بررسی تجارب کشورهای صنعتی در توسعه بخش خدمات تصریح کرد که بدون شک با توجه به رشد اجتناب‌ناپذیر بخش خدمات در سطح جهان و به ویژه اقتصاد ایران، استفاده از تجارب سایر کشورها در این زمینه و تدوین راهبردها و سیاست‌های توسعه این بخش در کشور، نقش بسزایی در شکوفایی اقتصاد ایران و دستیابی به توسعه پایدار ایفا خواهد کرد.

مرکز پژوهش ها با اشاره به تجربه موفق کشورهای توسعه یافته در زمینه توسعه متوازن وهمه‌جانبه تمامی زیربخشهای خدمات افزود: رقابت بر سر هزینه، کسب مهارت‌های ویژه بازاریابی ، جلوگیری از مهاجرت نخبگان و ایجاد ظرفیت مازاد خدمات از مهمترین راهبردهای مطرح در این زمینه هستند.

در بخش دیگری از اظهارنظر مرکز پژوهش ها خاطرنشان شده که مجموعه عوامل تاثیرگذار بر رشد و توسعه بخش خدمات در جوامع صنعتی در دو بعد کلان و خرد قابل بررسی است، بعد کلان بیانگر راهبردها و سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت‌های جوامع توسعه یافته است که به دلیل ماهیت خود، همواره بستر و زمینه‌ توسعه فعالیتهای بخش خصوصی در بخش خدمات را فراهم می‌کنند و در بعد خرد نیز، تجارب ارزشمند بنگاههای فعال جوامع صنعتی در بخش خدمات که موجب تفوق و برتری آنها بر بنگاههای سایر جوامع در سطح بین‌المللی شده، مورد توجه قرار گرفته است.

مرکز پژوهش ها از آزادسازی تجارت خدمات در عمده زیربخشهای آن و توسعه زیرساختها به ویژه در زمینه‌های توسعه بانکداری و تجارت الکترونیکی خدمات به عنوان اصلی‌ترین علل عمده توسعه بخش خدمات در جوامع فراصنعتی نام برد و افزود: توجه به ماهیت عمل خدماتی، توجه به روابط با مشتریان ، توجه به ماهیت عرضه و تقاضا ، توجه به روش‌های ارائه خدمات و استفاده از سیستم باز ارائه خدمات از مهمترین عوامل موثر در سطح خرد در این زمینه به شمار می‌روند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش ها ارزش صادرات خدمات در جهان طی 25 سال گذشته 6/6 برابر شده و از 363 میلیارد دلار در سال 1980 با متوسط رشد سالیانه معادل 8/7 درصد به 2415 میلیارد دلار در سال 2005 رسیده که 685 میلیارد دلار آن به تنهایی مربوط به سهم بخش گردشگری است.

برای دیدن نسخه کامل این گزارش اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 46363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز