گروه شهری: آمار تکان دهنده است؛ ۱۵۹۳کشته در گودبرداری‌های ۵سال اخیر تهران؛ مهم‌ترین علت برای برگزاری همایشی با عنوان «ایمنی در گودبرداری» است که ۲۷ تا ۲۹ آذر در تهران برگزار می‌شود.

نشست خبری همایش ایمنی در گودبرداری در خیابان ایران‌زمین شهرک قدس برگزار شد و محسن تهرانی‌زاده، رئیس انجمن مهندسان راه و ساختمان و رئیس همایش از نقش تشکل‌های علمی در کاهش بحران‌های جامعه سخن گفت. مسئله مرگ بر اثر گودبرداری در سال‌های اخیر به نقطه نگران کننده‌ای رسیده است و نهادهای دست اندرکار برآن شده‌اند تا با برگزاری همایش علمی به‌دستاوردی واحد برای کاهش کشته‌های گودبرداری برسند. بیشتر تلفات ناشی از گودبرداری‌های نیمه عمیق است که معمولا به روش سنتی صورت گرفته‌اند و در گودبرداری‌های عمیق به‌دلیل رعایت مسائل مهندسی، ایمنی بیشتر رعایت شده است. تهرانی‌زاده در این‌باره می‌گوید:

مسئله‌ای که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که گودبرداری طرح مهندسی مختص خود را می‌طلبد و باید جدا از بحث ساخت به آن دقت شود. ضعف خاک، وضعیت ساختمان‌های مجاور ساختگاه، نحوه عبور آب‌های سطحی و نگهداری گود به‌مدت طولانی هرکدام می‌تواند باعث خطرساز شدن یک گودبرداری شود و همه 35نهاد دخیل باید برای آن کاری کنند. منوچهر شیبانی اصل، دبیر همایش نیز بر لزوم کار علمی در موضوع گودبرداری تأکید کرد؛ موضوعی که قرار است در منشور پایانی همایش ایمنی گودبرداری به نهادهای اجرایی ارائه شود. البته از منظر وی، قانون و دستورالعمل برای ایمنی گودبرداری وجود دارد و باید جنبه‌های اجرایی و نظارتی گودبرداری تقویت شود و افراد فاقد صلاحیت این بخش از ساختمان‌سازی‌ را ناامن نکنند.

کد خبر 242078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز