شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

هوای بیشتر استان‌های کشور از روز گذشته (جمعه) برفی و بارانی شده است. سامانه جدید بارشی که بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی تا سه‌شنبه فعال خواهد بود، سبب بارش برف و باران در محورهای مواصلاتی ۸ استان کشور هم شده است؛

برف

همشهری آنلاین - سیده زهرا عباسی: محورهای مازندران، گلستان، ‌سمنان، اردبیل و خراسان‌رضوی بارش برف و باران و محورهای گیلان، قزوین و خراسان‌شمالی بارش باران. محورهای اسالم- خلخال و گرمی- بیله‌سوار در اردبیل، محور قزوین- رشت محدوده گردنه کوهین در قزوین، فیروزکوه محدوده گدوک در مازندران و محور تبریز- اهر در آذربایجان ‌شرقی هم مه‌گرفتگی همراه با کاهش دید گزارش شده است. با وجود این‌که استان‌های نیمه‌غربی کشور هم در روزهای آینده شاهد بارش باران و برف هستند، اما شهرهای اهواز، مشهد و تهران در روزهای گذشته آلودگی هوا را تجربه کردند که در اهواز بسیار ناسالم و در مشهد و تهران برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شده بود.

تردد روان در محورهای مواصلاتی

رئیس مرکز اطلاعات کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با با بیان این‌که محورهای شریانی قدیم پلدختر- خرم‌آباد در لرستان و شهداد- نهبندان در کرمان مسدود است، به همشهری می‌گوید: محورهای غیرشریانی شمشک- دیزین، اولنگ- شاهرود و شهداد– اندوهجرد هم به دلیل نبود ایمنی کافی تا اطلاع بعدی مسدود هستند.

سرهنگ نادر رحمانی می‌افزاید: در چالوس و فیروزکوه بارش برف و باران و مه‌گرفتگی در ارتفاعات و محور هراز، آزادراه قزوین- رشت بارش باران را شاهد هستیم، اما تردد در همه محورهای اصلی روان است. به گفته وی، بارش برف و باران در محورهای مازندران، البرز، گلستان، سمنان، اردبیل و خراسان‌ رضوی و بارش باران در گیلان و خراسان شمالی ادامه دارد.

توقف فعالیت دریایی در مازندران 

در مازندران علاوه بر بارندگی در بیشتر جاده‌های استان، معابر، آبراهه‌ها و کوچه‌های شهری و روستایی هم تحت تاثیر سامانه بارشی قرار گرفتند و به دلیل بارش‌های پرشدت پاییزی دچار آب‌گرفتگی شدند. شهرهای مرکزی و شرقی این استان بیش از همه درگیر این بارش‌ها که با موج سرما همراه بود، شدند و در ارتفاعات استان هم بارش به صورت برف و تگرگ گزارش شد.

براساس اعلام مسئولان هواشناسی مازندران، فعالیت دریایی در این استان تا ۲۶ آبان متوقف شده و احمد اسدی، معاون پیش‌بینی و توسعه اداره کل هواشناسی مازندران، در این باره می‌گوید: از بعدازظهر پنجشنبه ۲۳ آبان همزمان با شمالی‌ شدن جریان‌های سطح زمین و عبور موج از تراز میانی جو، شاهد وزش باد نسبتا شدید و گاهی شدید در فراساحل و سواحل استان هستیم که در نتیجه آن دریا از سمت غرب مواج و به‌تدرج طوفانی می‌شود.

این وضع تا فردا (یکشنبه) ادامه دارد. علی اصغر احمدی، مدیر کل مدیریت بحران مازندران، نیز در این شرایط از پیش‌بینی ریزش سنگ، رانش زمین، اختلال و لغزندگی در جاده‌های کوهستانی خبر داده و اعلام کرده است که هوای سرد همراه با بارش پراکنده تا پایان هفته ماندگار خواهد بود.  

چالوس سفیدپوش شد

در استان همسایه مازندران یعنی البرز هم خبر می‌رسد که جاده چالوس سفیدپوش شده است و با فعالیت سامانه جدید  کاهش شدید دما از ۶ تا ۱۰ درجه پیش‌بینی می‌شود. منصور رحمانیان، مدیر کل هواشناسی البرز، در این باره می‌گوید: تحلیل آخرین الگوهای پیش‌یابی حاکی از ورود و فعالیت متناوب امواج کم‌دامنه و ناپایدار سطوح میانی تا سه‌شنبه است و در این مدت، آب‌گرفتگی معابر شهری، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌های فصلی، بارش ساعتی برف، کاهش میدان دید، لغزندگی جاده‌ها، رانش کوه و ریزش سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و ارتفاعات پیش‌بینی‌شده است.

مدیرکل بحران البرز هم با پیش‌بینی وزش باد شدید و لحظه‌ای، رگبار و رعد و برق، احتمال تگرگ، ‌ بارش برف و کولاک در ارتفاعات تا سه‌شنبه به همشهری می‌گوید: با توجه به بارش‌های رگباری، احتمال طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، کاهش دید و لغزندگی جاده‌ها دستور داده شده است فرمانداران در حالت آماده‌باش بمانند. محمدرضا فلاح‌نژاد همچنین از پیش‌بینی اماکن اسکان اضطراری و واکنش سریع نیروهای خدماتی خبر می‌دهد.

کاهش قابل ‌توجه دما در گیلان و اردبیل

همسایه غربی مازندران هم شرایط متفاوتی ندارد. مدیر کل هواشناسی گیلان از کاهش ۱۶درجه‌ای دمای هوا، وزش باد، بارندگی و بارش برف در این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: در روزهای آینده با کاهش قابل توجه دما، بارش برف و باران و وزش باد بسیار شدید پیش‌بینی می‌شود. محمد دادرس فعالیت این توده‌ هوای سرد و بارشی را تا نیمه هفته می‌داند و می‌افزاید: در روزهای آینده دریا مواج و طوفانی است و همچنین از مردم می‌خواهیم با توجه به آب‌گرفتگی و بالا آمدن آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها از استقرار در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند. در اردبیل هم توده هوای سرد موجب بارش برف و باران در جاده‌ها شده و دمای هوا را از ۱۰ تا ۱۴ درجه کاهش داده است.

بارش باران و برف و رخداد مه، اختلال در تردد جاده‌ای، لغزندگی، یخبندان و کاهش دید افقی طی این مدت پیش‌بینی شده است.  در جاده‌های سمنان با احتیاط برانید بارش نخستین برف پاییزی در استان سمنان، بسیاری از جاده‌های این استان را لغزنده کرده است و به همین دلیل مدیر کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای سمنان از رانندگان می‌خواهد تا بیشتر احتیاط کنند. احساس منصور کیایی می‌گوید: برف در محورهای فولادمحله، چاشم، پشتکوه و مهدی‌شهر در حال بارش است و رانندگان باید برای تردد در محورهای کوهستانی شهرستان مهدی‌شهر زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

برف و باران ادامه دارد

به گزارش همشهری، با نفوذ توده هوای سرد کاهش دمای ۶ تا ۱۲ درجه‌ای در نیمه شمالی کشور علاوه بر استان‌های ساحلی دریای خزر در خراسان‌ شمالی، شمال خراسان‌ رضوی، سمنان و ارتفاعات استان‌های واقع در البرز مرکزی هم بارش باران، برف و وزش باد را شاهد هستند.  

در روزهای یکشنبه و دوشنبه در نیمه غربی کشور برف و باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود و سازمان هواشناسی اعلام کرده شدت بارش در روزهای یکشنبه و دوشنبه در مناطقی از جنوب غرب و غرب کشور و سواحل غربی خزر خواهد بود. سواحل دریای خزر نیز تا روز دوشنبه مواج پیش‌بینی می‌شود. همچنین فردا در شمال خلیج فارس و روزهای یکشنبه و دوشنبه در شمال و مرکز خلیج فارس رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

پیش‌بینی‌ بارندگی‌ها در آذرماه

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی بارش پاییزه و دمای کشور در ماه آینده در حد نرمال خواهد بود، می‌گوید: این بارش‌ها در برخی استان‌ها مانند گیلان، اردبیل، آذربایجان‌ غربی، آذربایجان‌ شرقی، اصفهان، چهارمحال ‌و بختیاری، کهگیلویه‌ و بویراحمد و فارس کمتر از حد نرمال و در قزوین و البرز در حد نرمال با گرایش بیش از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

احد وظیفه می‌افزاید: دمای کشور در آذر در حد نرمال خواهد بود، اما در دی و بهمن در بخش‌های غربی کشور مقداری بیش از حد نرمال خواهد بود که شامل حوزه زاگرس و شمال غرب و جنوب غرب می‌شود. بنا بر آنچه وظیفه می‌گوید، بارش در جنوب غرب کشور مانند بخش جنوبی لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر هم در آذر به کمتر از حد نرمال گرایش دارد و بنابراین با توجه به بارش‌های آبان هم می‌توان گفت امسال ترسالی نداریم و احتمال خشکسالی جزئی برای جنوب غرب کشور وجود دارد.

کد خبر 463401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha