رئیس اورژانس کشور ضمن اعلام آمار بیماران ناشی از آلودگی هوا گفت: به‌اندازه کافی آب بنوشید تا با شست‌وشوی دستگاه گوارش و رفع عطش و خشکی دهان آثار ناشی از آلودگی هوا کاهش یابد.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر پیرحسین کولیوند، در خصوص اهم اقدامات مرکز هدایت و عملیات بحران وزارت بهداشت در موضوع آلودگی هوا، اظهار کرد: بر اساس اطلاعیه و اخطاریه شماره ۱ ویژه آلودگی هوا که در تاریخ ۱۶ و ۱۸ آبان از سوی سازمان هواشناسی دریافت شد، مبنی بر کاهش کیفیت هوا در استان‌های تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم و اصفهان، ضمن ارسال هشدار به مراکز EOC و MCMC وضعیت E۱ به این مراکز اعلام شد.

رئیس اورژانس کشور در خصوص آمار تجمیعی خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی در زمینه خدمات‌رسانی به بیماران تنفسی و قلبی در تاریخ ۱۹ و ۲۰ آبان به تفکیک استان، خاطرنشان کرد: در استان اصفهان ۷۱۸ بیمار تنفسی و قلبی، در استان البرز ۶۴۰ بیمار، در استان تهران ۲۸۶۳ بیمار، در استان قزوین ۲۱۹ بیمار، در استان قم ۱۲۶ بیمار و در استان مرکزی ۱۶۴ بیمار و در مجموع، 4۷۳۰ بیمار تنفسی و قلبی، توسط اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی پذیرش شدند و تحت مراقبت‌های درمانی قرار گرفتند.

  •  اعلام آماده‌باش به مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی

کولیوند در خصوص اهم اقدامات مرکز هدایت و عملیات بحران وزارت بهداشت گفت: ارسال هشدار هواشناسی به مراکز EOC دانشگاه‌های درگیر، اعلام آماده‌باش به مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی در افزایش مراجعات بیماران تنفسی و قلبی، توصیه به استقرار اتوبوس‌آمبولانس و آمبولانس اورژانس در میدان‌ها و خیابان‌های اصلی شهرهای درگیر، رصد و پایش لحظه‌ای سایت‌های هواشناسی معتبر داخلی و خارجی و رصد پایش لحظه‌ای شاخص‌های آلودگی و پایش لحظه‌ای مراجعه تنفسی و قلبی با کمک سامانه MCMC، از جمله اقدامات مهم مرکز هدایت و عملیات بحران وزارت بهداشت در مواجهه با هوای آلوده است.

وی با تاکید بر ضرورت انتشار توصیه‌های بهداشتی به شهروندان در فضای مجازی و رسانه‌های دیداری و شنیداری، گفت: در مواجهه با هوای آلوده، از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود خودداری شود. به تمامی شهروندان توصیه می‌شود تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری و سفرهای غیرضروری در شهر را حذف کنند.

کولیوند ادامه داد: به بیماران قلبی و تنفسی و مبتلایان به آسم توصیه می‌شود در فضاهای باز فعالیت نکنند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری و در منزل استراحت کنند. ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می‌دهد. به شهروندان عزیز توصیه می‌شود حتی‌المقدور کودکان را در منزل نگه دارند و درها و پنجره‌ها را ببندند.

رئیس اورژانس کشور تصریح کرد: تمامی ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده‌روی و سایر فعالیت‌های ورزشی هوازی به ویژه در اوایل صبح خودداری کنند. به عموم شهروندان توصیه می‌شود به‌اندازه کافی آب بنوشید تا با شست‌وشوی دستگاه گوارش و رفع عطش و خشکی دهان آثار ناشی از آلودگی هوا کاهش یابد و توصیه می‌شود از شیر، میوه و سبزی بیشتر استفاده شود و مصرف تنقلات کم‌ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه‌های گازدار را کاملاً حذف کنند. افرادی که در فضاهای باز مجبور به فعالیت هستند، باید قبل از خوردن غذا، دست‌ها و دهان خود را به طور کامل بشویند و پس از مراجعه به منزل، حتماً دوش بگیرند. همچنین توصیه می‌شود در صورت نیاز به فوریت‌های پزشکی با ۱۱۵ تماس بگیرند.

کد خبر 462990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha