بیش از یک ماه به آغاز زمستان مانده اما آلودگی هوا در روزهای اخیر چنان شدت گرفته که به تعطیلی مدارس منجر شده و برای گروه‌های حساس مشکل ایجاد کرده است. در این میان، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران خسارت هر شهروند تهرانی را از این آلودگی ۳۰۰ دلار در سال اعلام می‌کند.

شینا انصاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، شینا انصاری مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اعلام وضعیت ناسالم کیفیت هوا از ١٥ آبان تاکنون برای گروه‌های حساس در شهر تهران گفت: وارونگی دما پدیده‌ای است که تحت ‌تاثیر کاهش دما در فصل سرد به شکل تشکیل لایه هوای سرد، اجازه صعود هوای گرم و آلوده شهر را به بالا نمی دهد. به همین دلیل تولید آلاینده‌ها از منابع ثابت و متحرک، با توجه به بارگذاری جمعیت، صنعت و خدمات بیش از ظرفیت اکولوژیک در شهر تهران، به انباشت آنها در سطح زمین می‌انجامد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی راهکارهای موقت و کوتاه‌مدت برای کاهش انتشار آلاینده‌ها و حفاظت از سلامت مردم به خصوص گروه‌های حساس جامعه همچون کودکان و سالمندان از جمله تعطیلی مدارس، محدودیت تردد خودروها یا توقف فعالیت برخی واحدهای صنعتی اتخاذ می‌شود.

انصاری بیان کرد: تعطیلی مدارس برای قرار نگرفتن کودکان - به عنوان یکی از گروه‌های حساس - در معرض هوای آلوده است. در واقع وقتی شاخص کیفیت هوا به وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس می‌رسد و شرایط پایدار به دلیل سرما و وارونگی دما حاکم می شود تردد خودروها و موتورسیکلت‌ها، فعالیت صنایع آلاینده و یا حتی سوزاندن پسماند به انباشت بیشتر آلودگی هوا در فضای بسته شهر منجر می‌شود.

وی با اشاره به آن‌که بیشترین عامل آلودگی هوای شهر تهران منابع متحرک هستند که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آلاینده‌ها را در هوا منتشر می‌کنند، گفت: در این شرایط تردد خودروهای تک‌سرنشین می‌تواند به تشدید بار آلودگی بینجامد و حضور مردم به‌خصوص سالمندان، کودکان، زنان باردار و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی در فضای آزاد باید محدود شود تا مواجهه طولانی‌مدت با ذرات معلق آلاینده به‌ویژه ذرات کوچک‌تر از ۲/۵ میکرون به حداقل برسد.

 مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران راهکار اصلی مدیریت آلودگی هوا را حرکت در مسیر برنامه‌های مدون این حوزه و منطبق بر قانون هوای پاک برشمرد و افزود: در چارچوب این برنامه‌ها از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده، ارتقای تکنولوژی صنایع، بهبود کیفیت سوخت، ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، حمل و نقل جایگزین، معاینه فنی و سایر محورهای دخیل در کنترل آلودگی هوا ‌باید دنبال شود.

وی با بیان این‌که مشارکت باطل‌السحر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور است، اظهار کرد: راهکار اصلی همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در مسیر اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا و مشارکت و همراهی مردم با دستگاه‌های متولی و درک این واقعیت است که آلودگی هوا بدون عزم جدی و مشارکت واقعی رفع نخواهد شد.

انصاری با اشاره به گزارش اخیر بانک جهانی درباره پیامدهای اقتصادی آلودگی هوا گفت: این گزارش حاکی از خسارتی سالانه معادل ۲/۶ میلیارد دلار به شهروندان تهرانی است که با احتساب جمعیت ۸/۷ میلیونی تهران، سهم هر نفر در زیان متاثر از آلودگی هوا برابر ۳۰۰ دلار در سال است.

وی ادامه داد: مشارکت مردم در انجام مسئولیت شهروندی خود با کاهش استفاده از خودروهای شخصی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، توجه به کنترل دوره‌ای خودرو و انجام معاینه فنی که هزینه آن در طول یک سال به مراتب پایین‌تر از ۳۰۰ دلار سهم هر فرد از خسارت آلودگی هواست و همچنین عدم حضور گروه‌های حساس جامعه در شرایط هشدار آلودگی در فضای آزاد و خودداری از هرگونه کاری را که به انتشار بیشتر آلودگی هوا منجر شود، از اقدامات کنترلی در این شرایط برشمرد. 

کد خبر 463017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =