چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

محمدجواد جزینی: تنها چند روز به پایان سال 86 مانده است و بررسی پرونده ادبیات داستانی در این سال بی‌تردید مجال مناسب‌تری می‌طلبد.

سال 86 افسوس‌های بزرگی برای اهالی ادبیات داشت. مرگ چند نویسنده، مترجم و شاعر که نقش پراهمیتی در توسعه فرهنگ و ادبیات معاصر داشته‌اند.

حسین ابراهیمی مترجم برجسته ادبیات کودک و نوجوانان که آثار متعددی از او هر ساله به عنوان کتاب برگزیده سال از سوی نهادهای دولتی و غیردولتی، معرفی شده است. قیصر امین‌پور شاعر لحظه‌های ناب خیال‌انگیز شعر معاصر و اکبر راوی نمایشنامه‌نویس برجسته، خاموشی پیر قصه‌گویی رادیو، حمید عاملی و البته حسین حداد، پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان.

سال 86 از یک منظر سال برگزاری جشنواره‌های جور واجور کتاب بود. در این سال چندین جشنواره انتخاب کتاب به فهرست جشنواره‌های دولتی و غیردولتی اضافه شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در کنار جشنواره کتاب سه جشنواره دیگر برگزار کرد.

جشنواره کتاب فصل که با اهداف معرفی آثار برگزیده فصل برگزار شد و 2 دوره آثار مختلف را در رشته‌های گوناگون معرفی کرد که تعداد قابل توجهی از این آثار مربوط به ادبیات داستانی بود.

برگزاری نخستین دوره جایزه ادبی جلال ‌ آل‌احمد هم از برنامه های تاسیسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در حوزه‌های مختلف از جمله داستان بلند، داستان کوتاه و مستندنگاری به معرفی آثار برگزیده سال همت گماشت.

نخستین دوره جایزه ادبی گام اول با هدف معرفی نوقلمان و صاحب نخستین تالیف برگزار شد. در کنار این جشنواره می‌توان به برگزاری نخستین دوره انتخاب کتاب سال سینما اشاره کرد که به همت خانه سینما راه‌اندازی شده بود. همچنین نخستین دوره انتخاب کتاب سال طنز که به همت حوزه هنری برگزار شد.

نخستین دوره داستان انقلاب  هم با هدف ایجاد تحرک در عرصه نویسندگی درباره انقلاب به همت حوزه هنری برگزار شد. بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس هم در یازدهمین دوره معرفی انتخاب کتاب سال خود به تنی چند از نویسندگان حوزه ادبیات داستانی جوایزی اهدا کرد.

این نهاد با برگزاری دومین  دوره جایزه ادبی داستان‌نویسی یوسف ، برگزیده خود را معرفی کرد.

جشنواره کتاب سال شهید حبیب سخنی‌پور  هم با معرفی برگزیدگان خود دوره هفتم  را برگزار کرد. اما در جشنواره‌های تاسیسی نهادهای غیردولتی می‌توان از جشنواره روزی روزگاری نام برد، همچنین مثل سال‌های پیش بنیاد هوشنگ گلشیری و شورای کتاب کودک هم از دیگر برگزارکنندگان و معرفی‌کنندگان کتاب‌های برگزیده سال هشتاد و شش بودند. اما برخی دیگر هم به دلایلی که به طور روشن ارائه نشده، جشنواره‌ای برگزار نکردند. از جمله می‌توان از موسسه پگاه، منتقدان مطبوعات و انجمن قلم نام برد.

کتاب سال که شاید مهم‌ترین رویداد رسمی فرهنگی کشور باشد در بیست و پنجمین دوره انتخاب کتاب پس از معرفی نامزدهای مختلف در رشته‌های گوناگون، متاسفانه در حوزه ادبیات داستانی کتابی معرفی نکرد، اگرچه در میان تقدیری‌های سال چند کتاب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان وجود داشت.

با این همه، آمارها گویای این است که ادبیات داستانی در سال 86 با اقبال رو‌به‌رو نبوده است.

عدم رشد چشمگیر تالیف ادبیات داستانی همچنان ادامه دارد. روند تولید کتاب هم به لحاظ کیفی و هم کمی تغییر چندانی نکرده است و همچنان رونق ترجمه کتاب ادبیات داستانی در مقابل تالیف نگران‌کننده است. طلسم تیراژ دو تا سه هزار تایی کتاب همواره بر آسمان ادبیات داستانی سنگینی می‌کند. نویسندگان این حوزه همچنان چشم امید به بازگشایی روزنه‌ای به فردایی بهتر بسته‌اند.

کد خبر 46295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز