سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

همشهری امارات: «ریسمان باز» دومین فیلم مهرشاد کارخانی گرچه در جشنواره بیست و ششم فیلم فجر اکران محدودی داشت اما، توانست نظر بسیاری از مخاطبانی که در همین نمایش‌های محدود موفق به تماشای آن شدند را جلب کند و حتی آن را یکی از پدیده‌های جشنواره امسال قلمداد کنند.

مهرشاد کارخانی در این فیلم به روایت داستان دو دوست می‌پردازد که 24 ساعت مهلت دارند که یک راس گاو را از پایین شهر به مقصدی در بالای شهر برسانند. او این داستان را از یک ماجرای واقعی که پدرش برایش تعریف کرده، برداشت کرده است:

«ماجرای این فیلم به سال‌های پیش از انقلاب برمی‌گردد به زمانی که کشتارگاه در میدان بهمن، یعنی همین مکان فرهنگسرای فعلی قرار داشت. آن زمان این محل، مکانی برای مال‌فروش‌ها و سلاخ‌ها بود که در آنجا گاوها و گوسفند را سلاخی می‌کردند.

یکبار یکی از این گاوها از زیر دست سلاخ فرار می‌کند و در حالی‌که خون از گردنش جاری است، از کشتارگاه تا راه‌آهن می‌دود و سلاخ‌ها دنبالش می‌کنند تا اینکه موفق می‌شوند او را بگیرند. پدرم که در همان حوالی مغازه‌ای داشت این اتفاق را از نزدیک می‌بیند.

روایت واقعه‌ای که پدرم برایم تعریف کرده از دوران نوجوانی همراهم بود تا اینکه شرایطی پیش آمد بر مبنای آن و با به روز کردن حوادث فیلمنامه‌ای بنویسم که ماحصل آن شد «ریسمان باز».»

کارخانی بکر بودن موضوع فیلمش را یکی از عوامل موثر در موفقیت فیلم در جذب مخاطب می‌داند: «موضوع فیلم برای تماشاگر جذاب است و این موضوع به شکلی دراماتیزه شده که جذابیتش تا انتهای فیلم برای تماشاگر حفظ می‌شود و مخاطب تا دقیقه 90 نمی‌داند تکلیف این دو جوان با گاو چه می‌شود.

علاوه بر این حضور دو بازیگر شناخته شده همچون پژمان بازغی و بابک حمیدیان در جذب مخاطب عام موثر خواهد بود و معتقدم که اگر فیلم به موقع اکران شود، قطعاً با استقبال خوبی روبه‌رو خواهد شد.»

بنابه گفته کارگردان این فیلم جزء معدود آثاری بود که بدون داشتن حتی یک اصلاحیه برای اکران جشنواره‌ای خود پروانه نمایش گرفت. او معتقد است با توجه به این موضوع پروانه نمایش عمومی این فیلم بدون مشکل خاصی به زودی صادر خواهد شد.

اما انتخاب دو بازیگر سرشناس برای چنین فیلمی که باید بازیگرانش با یک گاو روبه‌رو باشند و درگیر شوند، کار بسیار مشکلی است که کارخانی پروسه انتخاب آن‌ها را اینطور روایت می‌کند: «موضوع سختی بود و هر بازیگری نمی‌توانست با این موضوع و نقش کنار بیاید.

به هر حال بازیگر باید هم به لحاظ جسمی قدرت ایفای این نقش را دارا بود و هم می‌توانست به لحاظ روحی با نقش ارتباط برقرار کند تا بتواند در دقایق پایانی از پس گاو بربیاید.

تعدادی بازیگر برای نقش اصلی مدنظرم بود، صحبت‌هایی هم با چند نفر از آن‌ها انجام دادم و داستان یک خطی را برایشان تعریف کردم و گفتم می‌توانید با یک گاو سروکله بزنید. برخی قبول نکردند و برخی دیگر هم حس کردم که نمی‌توانند از پس این نقش بربایند.

شاید در اواسط کار با آن‌ها دچار مشکل شوم، در این میان «پژمان بازغی» فیلمنامه را خواند و از نقش خوشش آمد؛ اما یک مقدار دلهره داشت. سرانجام پس از اینکه با او قرارداد بستم به همراه بابک حمیدیان که از ابتدا انتخاب اولم بود، دو هفته پیش از شروع فیلمبرداری به کشتارگاه رفتیم، تا آنها با فضای آنجا و آدم‌هایی که در این مکان مشغول کار هستند بیشتر آشنا شوند و به آن عادت کنند.»

کارخانی فیلم جدیدش را به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله کاسه‌ساز با حضور بازیگرانی چون پژمان بازغی، بابک حمیدیان و کرامت رودساز تولید کرده و تصمیم دارد این فیلم را در ایام تابستان اکران کند.

سرنوشت گناه من

گناه من اولین فیلم مهرشاد کارخانی است که با بازی حمید گودرزی و نیوشا ضیغمی تولید شده است.

این فیلم که حدود یکسال و نیم است در نوبت اکران قرار دارد، قرار است بنابه گفته کارگردانش به عنوان اکران دوم سال جدید، یعنی از اوایل اردیبهشت ماه در سینماهای تهران به اکران دربیاید.

پروانه نمایش این فیلم به زودی صادر و به احتمال فراوان پخش آن به شرکت «گویا فیلم» واگذار خواهد شد.

کد خبر 46272

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز