وحید سعیدی: هنرمندی به نام خوشنویس برای نقد چک بی‌محل تهیه‌کننده‌اش به بانک می‌رود تا به زور اسلحه چک را به پول تبدیل کند.

پرویز شیخ‌طادی بر اساس این داستان یک خطی فیلم جدید خود را با نام «دایناسور» جلوی دوربین برده است.

این فیلم که پیش از این «با آبرو» نام داشت در ژانر کمدی تهیه شده و اتفاقات آن در فضایی فانتزی اتفاق می‌افتد.

با توجه به خلاصه داستان و فضای کمدی فیلم این طور به نظر می‌رسد که شیخ‌طادی در این اثر فیلم‌هایی چون «بعدازظهر سگی» و نمونه ایرانی آن «آژانس شیشه‌ای» را هجو کرده است.

نکته‌ای که کارگردان آن را به کلی رد می‌کند: «فیلم‌ من نه ربطی به آژانس شیشه‌ای دارد و نه بعدازظهر سگی سیدنی لوست. یک فیلم کمدی است که در آن نه از گروگانگیری خبری است، نه از مسائل دیگر. دایناسور داستان نویسنده‌ای است که می‌خواهد هر طور که شده پول تهیه‌کننده‌اش را نقد کند و قصد دارد تصویری کاریکاتورگونه از فضای سیاسی ایران ارائه دهد.

این که چرا شیخ‌طادی فضای فانتزی و طنز را برای این فیلم درنظر گرفته نکته دیگری است که به آن این‌گونه پاسخ می‌دهد: «وقتی قرار است در قالب یک فیلم سینمایی مسائل سیاسی، اجتماعی و حزبی را مطرح و یا نقد کنیم بهترین شیوه برای کار استفاده از فضای کمدی و فانتزی است. این اتفاق باعث می‌شود زهر انتقادها تا حدودی گرفته شود، در این صورت پذیرش مسائل انتقادی مطرح شده از سوی مردم و مسئولان بیشتر خواهد شد.»

شیخ‌طادی این فیلم را از هفدهم آذرماه در تهران جلوی دوربین برد. فیلمی که حدود 70 درصد آن در لوکیشن بازسازی شده بانک ملی می‌گذرد و گروه تولید به همین منظور یک بانک را با تمام مختصاتش به شکل دکور بازسازی کرده‌اند. این کارگردان ساخته جدیدش را به مانند دو فیلم دیگرش به نام «سینه‌سرخ» و «آتش در نیستان» به شیوه HD تصویربرداری کرده و قصد دارد برای اکران سینمایی آن را به نگاتیو تبدیل کند.

شیخ‌طادی درباره دلیل استفاده از دوربین HD به جای دوربین 35 میلی‌متری می‌گوید: «دو دلیل عمده برای این کار داشتم، نخست این که فیلم از تروکاژهای زیادی برخوردار بود و اگر ما می‌خواستیم از دوربین 35 میلی‌متری استفاده کنیم می‌بایست برای انجام تروکاژها نگاتیو را تبدیل به ویدئو می‌کردیم تا بتوانیم  تروکاژها را روی آن انجام دهیم و باز دوباره به 35 برگردانیم، ما برای جلوگیری از این دوباره‌کاری‌ تصمیم گرفتیم از دوربین HD‌ استفاده کنیم.

علاوه بر این ما در برخی از سکانس‌ها به طور همزمان از 4 دوربین استفاده کرده‌ایم که استفاده از 4 دوربین 35 میلی‌متری و در اختیار داشتن آن برایمان به هیچ وجه مقدور نبود.»
بنا به گفته کارگردان ساخت موسیقی متن فیلم توسط محمد فرشته‌نژاد به پایان رسیده و همزمان نیز صداگذاری و ترکیب صدا نیز توسط اسحاق خانزادی به سرانجام رسیده و فیلم آماده نمایش شده و طی هفته جاری قرار است برای دریافت پروانه نمایش به اداره نظارت و ارزشیابی ارسال شود.

خسرو شکیبایی در فیلم «دایناسور» اولین نقش کمدی خود را تجربه می‌کند.

جهانگیر الماسی، شقایق فراهانی، رویا افشار، رضا فیض‌نوروزی، میرطاهر مظلومی، شیرین بینا، رضا توکلی، احمد پورمخبر و زهره مجابی دیگر بازیگران این فیلم هستند. شیخ‌طادی این فیلم را در موسسه فرهنگی – هنری شهید آوینی تولید کرده و اسماعیل آقاجانی (مدیر تصویربرداری)، نظام‌الدین کیایی( مدیر صدابرداری)، امیر اسکندری(طراح گریم)، بابک پناهی (طراح صحنه، لباس و دکور) و محسن توکلی(تدوین) او را در تولید این اثر همراهی کرده‌‌اند.
پرویز شیخ‌طادی علاوه بر فیلم سینمایی «دایناسور» دو فیلم سینه‌سرخ و آتش در نیستان را هم آماده نمایش دارد.

فیلم اول اثری است سینمایی که به گفته کارگردانش طی سه ماه اول سال 87 در سینماهای تهران اکران خواهد شد. این فیلم در ژانر کودک ساخته شده و به ارتباط و پیوند ادیان با یکدیگر می‌پردازد. فیلم دوم او نیز یک تله‌فیلم است که با بازی خسرو شکیبایی آماده پخش است که به زودی در کنداکتور پخش یکی از شبکه‌های تلویزیونی قرار خواهد گرفت.

همشهری امارات

کد خبر 45634

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز