مجله ادبی پاریس ریویو در شماره اخیر خود اعلام کرده است که آوریل 2020 جایزه یک عمر فعالیت ادبی را به ریچارد فورد، نویسنده امریکایی برنده پولیتزر اهدا می‌کند.

ریچارد فورد

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، بهار هر سال مجله نقد ادبی پاریس ریویو، در جشن بهاره خود جایزه‌ای به نام هادادا (Hadada) اهدا می‌کند. پاریس ریویو اعلام کرده است که هادادای 2020 به ریچارد فورد تعلق خواهد گرفت. پاریس ریویو نوشته است که جایزه هادادای او برای نویسنده‌ای که پیش از این جایزه‌های پولیتزر و قلم (Pen) فاکنر و جایزه کتابخانه کنگره امریکا را دریافت کرده، جایزه چندان بزرگی محسوب نمی‌شود. 

از این نویسنده تا کنون رمان زندگی وحشی با ترجمه کیهان بهمنی و چند داستان کوتاه منتشر شده است. سال گذشته نیز امیرمهدی حقیقت مجموعه داستانی از او را ترجمه و با نام آتش‌بازی توسط نشر ماهی منتشر کرد. حقیقت در مصاحبه‌ای گفته است که این مجموعه گزیده‌ای از نخستین مجموعه داستان کوتاه ریچارد فورد به نام «راک اسپرینگز» است که پس از انتشار مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

منتقدان ادبی، او را به عنوان یکی از بهترین نویسندگان امریکایی نسل خودش در کنار نام‌هایی مانند ریموند کارور، جان آپدایک،‌ توبیاس وولف و آن بیتی قرار دادند. رمان روز استقلال فورد را مهم‌ترین اثر او می‌دانند که نخستین بار در سال 1995 منتشر و تا کنون به چند زبان ترجمه شده است. ریچارد فورد برای نخستین بار با انتشار داستان‌هایش در مجله نیویورکر به عنوان یک نویسنده شناخته شد.

فورد به نوشتن داستان‌های واقع‌گرایانه مشهور است و تم آثار او اغلب عشق‌های بی‌حاصل، جدال با پدر، زندگی امریکایی و سکسوالیته است. فورد از منتقدان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا است. او چند سال قبل، زمانی که موفقیت ترامپ در انتخابات جمعیت زیادی را شگفت‌زده کرد، در مصاحبه‌ای گفته بود که خیال می‌کند ترامپ با یک کودتای بدون خونریزی از مسند قدرت کنار گذاشته شود. او گفته بود: «مغزهای متفکر نظامی آمریکا هر وقت با شخصیت شکننده‌ای مانند ترامپ رو به رو شوند که به تلفن قرمز و کلاهک‌های هسته‌ای دسترسی دارد، دست به یک کودتا می‌زنند. اما این، تخیل من است. شاید هم آرزوی نهانم.»

آن طور که پاریس ریویو اعلام کرده، فورد جایزه‌اش را از دست بروس اسپرینگستین خواهد گرفت. اسپرینگستین، خواننده، نوازنده گیتار و آهنگساز موسیقی راک و فولکلوریک آمریکایی و برنده جایزه گرمی است. اسپرینگستین که در میان طرفدارانش به آقای رئیس (The Boss) معروف است، زبان فورد در داستان‌هایش را نیش‌دار و کنایه‌آمیز توصیف کرده است. 

کد خبر 461858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha