همشهری آنلاین - روناک حسینی: داستان بلند دزد پادگان اثر توبیاس‌ وولف، انتخاب خوبی برای گذران تعطیلات آخر هفته است. توبیاس‌ وولف را استاد مسلم خاطره‌نویسی و داستان کوتاه می‌دانند.

توبیاس وولف

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، ماجرا با تصمیم ناگهانی گای بیشاپ، پدر یک خانواده ۴ نفره آغاز می‌شود و با زندگی پسر بزرگ خانواده در یک پادگان نظامی جریان پیدا می‌کند.

چتربازهای امریکایی گروه گروه برای جنگ به ویتنام اعزام می‌شوند و در این میان، زندگی در خوابگاه‌های خاکستری و صبحگاه‌های سرد و خواب‌آور پادگان روایت می‌شود.

«دزد پادگان» اثر «توبیاس ولف» داستان یک انحراف از قواعد در همین زندگی سربازی است. سربازهایی که چه خوششان بیاید و چه به زور یا فریب پایشان به نیروی هوایی باز شده باشد، ناچارند در محدوده قوانین ارتش حرکت کنند.

دزدی در پادگان، همه را نسبت به هم بدگمان می‌کند و در این بین تازه‌واردها بیشتر از باسابقه‌ها در مظان اتهامند.

روایت اصلی اما نه ادامه ماجرای گای بیشاپ است - شخصیتی که داستان با او آغاز می‌شود - و نه حتی دزدی از پادگان.

توبیاس ولف در مصاحبه‌ای که انتهای کتاب چاپ شده می‌گوید: داستان‌ها این قدرت را دارند که ناگهان ما را از دانشی درباره زندگی دیگران سرشار کنند و از اهمیت این زندگی‌ها در نظر کسانی بگویند که چنین زندگی‌هایی در پیش گرفته‌اند.

با این نگاه می‌توان گفت دزد پادگان، روایت چند زندگی است که شاید آن‌قدر که خواننده توقع دارد، به هم مربوط نیستند. کسانی که تقدیر، مثل یک تیرانداز حرفه‌ای، آن‌ها را با یک شلیک به هم دوخته است. با این وجود، این زندگی‌ها برای کسانی که آن را در پیش گرفته‌اند، مهم است و وقتی ما داستان را می‌خوانیم، برای ما هم مهم می‌شود.

توبیاس وولف می‌گوید میان قصد واقعی ما از انجام یک کار و آنچه تصور می‌کنیم که قصد ما بوده است، فاصله‌ای وجود دارد و ادبیات، در همین فاصله شکل می‌گیرد. داستان بلند دزد پادگان نیز در همین فاصله می‌گذرد؛ آنچه شخصیت‌ها فکر می‌کنند و آنچه واقعا هست.

جابه‌جایی به موقع زاویه دید در فصل‌های کتاب، یکی از جذابیت‌های روایت دزد پادگان است. وولف معتقد است بعد از خواندن هر داستان، چیزی در ما، اندکی تغییر می‌کند. چیزی که بعد از خواندن دزد پادگان نیز برای خواننده کتاب رخ خواهد داد. 

توبیاس وولف به خاطر مجموعه‌های داستان کوتاه شهرت زیادی دارد. او را در کنار ریموند کارور، ریچارد فورد و آن بیتی از پیشتازان داستان کوتاه امروز آمریکا می‌دانند. وولف تا کنون ۳ بار موفق به دریافت جایزه اُ- هنری شده و به خاطر دزد پادگان، جایزه پن فاکنر به او تعلق گرفته است. جایزه پن، یک جایزه ۱۵ هزار دلاری است که از سوی بنیاد فاکنر هر سال به بهترین نویسنده تبعه امریکا اهدا می‌شود.  

وولف در جوانی در جنگ ویتنام شرکت کرد و بعدا بارها از این بابت ابراز پشیمانی کرد. او در گفت‌وگویی که در سال ۱۳۹۰ با مجله نافه انجام داده است، می‌گوید: انتقادهای زیادی علیه تصمیم کشور من برای جنگ در ویتنام بود، اما کشور من واقعا بی‌شعور بود. کشورم ادعا می‌کرد برای مردم دارد می‌جنگد ولی چه بدبختی‌هایی که ما برای آن مردم نبردیم. 

از مهم‌ترین آثار وولف، رمان «زندگی این پسر» است که نوعی زندگی‌نامه محسوب می‌شود. این کتاب جایزه کتاب لس‌آنجلس تایمز را در بخش زندگی‌نامه‌نویسی از آن خود کرده و بر اساس آن در سال ۱۹۹۳، فیلمی با بازی رابرت دنیرو و لئوناردو دی‌کاپریو ساخته شده است. کتاب مهم دیگر او «در ارتش فرعون» است که بر اساس خاطرات و تجربه‌های نویسنده در جنگ ویتنام نوشته شده است. این کتاب با ترجمه منیر شاخساری توسط نشر چشمه منتشر شده است.

کتاب دزد پادگان در ۱۷۲ صفحه و در قطع پالتویی، با ترجمه بیتا ابراهیمی امسال توسط نشر بیدگل منتشر شده است. 

کد خبر 460942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha