رئیس جمهور چین در آیین گشایش دومین نمایشگاه واردات شانگهای که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی مسایل خود را حل کند.

چين

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، «شی جین‌پینگ» در این سخنرانی که با حضور نمایندگان ۱۵۰ کشور در شانگهای برگزار شد افزود: جهانی سازی اقتصادی یک روند تاریخی است طرف ها باید با برخورد و اقدام بازتر بازار جهانی را گسترش داده و سازوکار بهره مندی مشترک را به طور عملی ایجاد کنند همچنین طرف ها باید با روش های انعطاف پذیرتر، نیروهای محرکه جهانی شدن اقتصادی را تقویت بخشیده و تا حد امکان موانع آن را برطرف کنند.

او خواستار ایجاد نوعی اقتصاد باز و بهروه وری مشارکتی در دنیا شد و گفت: امروز زنجیره ارزش و تامین جهانی به حدی تعمیق یافته است که کشورها در این دو زنجیره جهانی وابسته به یکدیگر و از هم جدایی‌ناپذیر هستند، از این رو، آمیختگی اقتصادی کشورها رویکرد انکارناپذیر جهانی است و در برابر تناقض ها و اصطکاکات، مشورت می تواند راه درستی برای حل این گونه مسایل باشد.

رهبر چین تاکید کرد: در صورت ایجاد برابری و تفاهم و سازش، هیچ مساله لاینحلی وجود ندارد باید درهای باز خود را حفظ و تبادلات و همکاری‌ها را تعمیق بخشیده و به جای رها کردن دست طرفین دیگر، دست یکدیگر را محکم گرفته و به جای ساخت دیوار حائل، زمینی هموار ایجاد کرد.

او ضمن تاکید بر پرهیز از حمایت گرایی تجاری و یک جانبه گرایی گفت: باید موانع تجاری را از بین برد و زنجیره ارزش و زنجیره تامین جهانی را تکمیل و مشترکا برای شکل گیری نیازهای جدید در بازارهای جهانی تلاش کرد.

شی از کشورها خواست به طور مشترک اقتصاد جهانی باز حاکی از همکاری، نوآوری و بهره‌مندی مشترک را بسازند و گفت: در نقطه آغاز جدید تاریخی، درهای چین بازتر خواهد شد چین ضمن پایبندی بر سیاست اساسی درهای باز به روی خارج، همچنان با درهای باز به اصلاحات، توسعه، نوآوری و پیشبرد پی در پی گسترش درهای باز خود یاری خواهد کرد.

رئیس‌جمهور خلق چین بر ادامه گسترش درهای باز چین تاکید کرد و گفت: بازار چین بسیار بزرگ است و از حضور کشورهای جهان در بازار چین استقبال می شود چین ضمن تقویت نقش پایه مصرف داخلی در رشد اقتصادی و فعال تر کردن بازار داخلی خود، پایه مستحکمی برای رشد اقتصادی چین بنا کرده و فضای گسترده تری را برای رشد اقتصاد جهانی فراهم خواهد کرد.

شی جین‌پینگ خاطر نشان کرد که کشورش به نقش واردات بیشتر اهمیت داده و تعرفه گمرکی و هزینه ها در سازوکارهای مربوط را کاهش داده و ضمن ایجاد مناطق نمونه نوآور در توسعه تجاری، واردات کالاهای با کیفیت بالا و خدمات از کشورهای مختلف را افزایش خواهد داد.

رئیس جمهور چین همچنین افزود: چین ضمن پیشبرد واردات و صادرات، تجارت کالا و خدمات، تجارت دو جانبه و سرمایه گذاری دو طرفه، رشد سازگار و همگام تجارت و صنایع، به انتقال و جاری شدن منظم و آزاد عناصر مهم، تقسیم بندی کارآمد منابع و آمیختگی بازار داخلی و خارجی یاری خواهد کرد.

او اعلام کرد: چین تلاش ها برای حل تناقض های گریبانگیر رشد اقتصادی کشور و تسریع اصلاحات در زمینه های کلیدی را ادامه خواهد داد تلاش های چین برای ایجاد یک محیط کسب و کار بازارسالار، قانونمند و جهانی در کشور، کاهش محدودیت ها برای دسترسی سرمایه گذاران خارجی به بازار چین، انقباض فهرست منفی دسترسی به بازار چین، ایجاد و تکمیل نظام های مربوط را ادامه خواهد داد.

رهبر چین افزود: کشورش همچنین نظام حقوقی برای حفاظت از مالکیت معنوی را تکمیل و اجرای قوانین مربوط را تقویت می کند، تا مالکیت معنوی در چین مورد حفاظت قوی‌تر قرار گیرد.

او با اشاره به این‌که چین طرفدار همکاری بین المللی و چندجانبه گرایی است و همچنان همکاری چندجانبه را عمیق تر می سازد گفت: چین از اصلاحات لازم سازمان تجارت جهانی پشتیبانی می کند تا این سازمان در زمینه گسترش درهای باز و کمک به توسعه نقش بیشتری ایفا کند و اقتدار و اثربخشی نظام تجارت چند جانبه افزایش یابد.

او گفت: چین مایل است توافق نامه های تجارت آزاد را با معیار بالا با کشورهای بیشتر امضا و همچنان فعالانه در همکاری در سازوکارهای سازمان ملل، گروه بیست، اپک و بریکس شرکت و به طور مشترک به توسعه جهانی‌شدن اقتصاد یاری رساند.

رئیس‌جمهور چین همچنین از کشورها خواست برای ایجاد نوعی اقتصاد آزاد و با روحیه خلاقیت در دنیا تلاش کرده و از محدودسازی انتقال تکنولوژی و افزایش شکاف فنی بپرهیزند.

شی گفت: خلاقیت گزینه انکارناپذیری برای حفظ توسعه اقتصادی جهان است و در حال حاضر دور جدید انقلاب فنی و صنعتی به چهارراهی مهم رسیده است که در این مقطع کشورها باید همکاری برای خلاقیت را تقویت کرده و آمیختگی فنی و اقتصادی را تعمیق بخشیده و نتایج اقدامات خلاقانه خود را با همه به اشتراک بگذارند.

رهبر چین تاکید کرد: باید موانع انتقال فناوری ها، دانش و نخبگان را از میان برداشته و از شرکت ها برای انجام همکاری فنی حمایت کرد.

او افزود برای آن که خلاقیت فنی رفاه بیشتری برای بشر همراه آورد، باید مشترکا حفاظت از مالکیت معنوی را تقویت بخشید نه این که به محدودسازی انتقال تکنولوژی و افزایش شکاف فنی پرداخت.

دومین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین با حضور «رضا رحمانی»، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی «شی جین پینگ» رئیس جمهور خلق چین از امروز سه شنبه ۱۴ آبان در شانگهای آغاز شد.

در این نمایشگاه که هیات ها و شرکت هایی از ۱۵۰ کشور جهان حضور دارند هیاتی از ایران هم به سرپرستی «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور دارد.

بیش از سه هزار شرکت در این دوره از نمایشگاه حضور دارند که بیش از یک هزار شرکت آنها برای نخستین بار است که در بازار چین، تولیدات خود را به عرضه می گذارند.

جمهوری اسلامی ایران امسال در مجموع در سه بخش پاویون در مساحت ۱۳۶ متر مربع، فرهنگی و گردشگری در مساحت ۳۶ متر و تجاری در مساحت ۱۸۰ متر مربع  در این نمایشگاه شرکت کرده است.

دومین نمایشگاه بین المللی واردات چین تا ۱۹ آبان در شانگهای دایر است.

کد خبر 461769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha