تایلند اعلام کرد، کشورهای جنوب شرق آسیا متعهد شده‌اند تا فوریه ۲۰۲۰ معاهده‌ای را به امضا برسانند که می‌تواند بزرگ‌ترین بلوک تجاری جهان را شکل دهد.

آ سه آن - تايلند

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا،  انگیزه جدید برای دستیابی به توافق از جنگ تجاری آمریکا-چین گرفته شد؛ اختلافی که رشد اقتصادی منطقه‌ای را به پایین‌ترین حد در پنج سال گذشته رساند.

وزارت خارجه چین پس از دیدار لی کچیانگ، نخست‌وزیر پکن با رهبران جنوب شرق آسیا اعلام کرد: «دستیابی به نتیجه‌ فوری از مذاکرات "مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای" (آرسی‌ای‌پی) بنیان یکپارچگی اقتصادی شرق آسیا را رقم خواهد زد.»

با این حال نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در جمع رهبران جنوب شرق آسیا حتی به این مشارکت اشاره هم نکرد و در عوض روی سخنش به بازنگری در توافق تجاری موجود میان آسه‌آن و هند بود. او حتی در پیام‌های توییتری پس از نشست با رهبران تایلند و اندونزی هم به این موضوع اشاره‌ای نکرد.  

 در بیانیه نهایی نشست مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آسه‌آن که در بانکوک برگزار شد، آمده است: «این گروه متشکل از ۱۰ کشور از تعهد برای امضای توافق شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای در ۲۰۲۰ استقبال کرده است. این مساله به شراکت گسترده و مهم برای یک سیستم باز، جامع و مبتنی بر تجارت بین‌المللی و گسترش زنجیره ارزش‌ها می‌انجامد.»

کشورهای شرکت‌کننده امیدوارند که دست‌کم بتوانند توافق موقتی را دوشنبه ۱۳ آبان اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در همین حال، وزیر تجارت تایلند امروز اعلام کرد: «گفت‌وگوها برای توافق روی بزرگ‌ترین بلوک تجاری قطعی شده است و اواخر امروز موفقیت در این‌باره اعلام می‌شود. هندوستان نیز در انتشار این بیانیه حضور دارد و به صورت مشترک بیانیه را اعلام می‌کنیم. امضای این توافق سال آتی میلادی خواهد بود.»

کد خبر 461632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha