همشهری‌آنلاین: نخست‌ وزیر روسیه تاکید کرد، تلاش‌های اخیر واشنگتن برای افزایش نفوذ آمریکا در جنوب شرق آسیا با ارتقای ایده‌اش از یک منطقه هند-اقیانوسیه آزاد و باز، مغایر اصول مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) است.

مدودوف

دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در مصاحبه با روزنامه بانکوک پست گفت: «اخیرا شاهد تلاش‌های آمریکا برای تقویت نفوذش در جنوب شرق آسیا از جمله از طریق ارتقای مفهوم یک منطقه هند-اقیانوسیه آزاد و باز هستیم. طبق طرح‌های آن‌ها، این استراتژی باید جایگزین فرمت معمول همکاری آسیا اقیانوسیه شود. ما خواستار حفظ سیستم کنونی روابط بین دولتی موثر هستیم که پایه و اساس آسه‌آن است.»

به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر روسیه تاکید کرد، ابتکارعمل منطقه هند-اقیانوسیه با اصول آسه‌آن در تضاد است و اعضای آسه‌آن از تشکیل یک فضای همکاری اقتصادی و جامع حمایت کرده‌اند.

مدودف افزود: «در همین راستا، ما طرح‌ آمریکا را چالشی جدی برای کشورهای آسه‌آن در نظر می‌گیریم چرا که ممکن است مواضع این مجمع را تضعیف کند و جایگاه آن را به عنوان بازیگر کلیدی در حل مسائل امنیتی منطقه‌ای به خطر بیندازد.»

او شنبه برای شرکت در نشست تجاری و سرمایه‌گذاری آسه‌آن وارد بانکوک شد و انتظار می‌رود نشست‌های دوجانبه در حاشیه این نشست داشته باشد.

نخست‌وزیر روسیه همچنین پیشنهاد داده است تا مانورهای دریایی مشترک با مشارکت روسیه و آسه‌آن با هدف افزایش امنیت منطقه‌ای برگزار شود. او به بانکوک پست گفت: «می‌توانیم درباره آغاز مانورهایی با فرمت روسیه-آسه‌آن فکر کنیم. اطمینان دارم این اقدام می‌تواند امنیت دریایی بلوک ۱۰ عضوی آسه‌آن را افزایش دهد.» 

کد خبر 461420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha