محمد مخبر، معاون‌اول رئیس‌جمهور عصر شنبه تهران را به مقصد چین ترک کرد؛ سفری که اگرچه به‌منظور شرکت در ششمین نمایشگاه واردات چین انجام می‌شود، اما توسعه بازارهای بین‌المللی ایران و گسترش مناسبات دوجانبه تهران – پکن را در دستورکار دارد.

نمایشگاه شانگهای چین

همشهری‌آنلاین_گروه‌سیاسی: براساس برنامه اعلام شده، قرار است معاون‌اول رئیس‌جمهور ایران در آیین گشایش این نمایشگاه سخنرانی کند. علاوه‌براین، رایزنی‌های دوجانبه با مقام‌های چینی از مهم‌ترین دستورکارهای این سفر خواهد بود؛ رایزنی‌هایی که پیگیری اجرایی‌سازی توافق‌های دوطرف در چارچوب سند ۲۵ ساله همکاری‌های راهبردی ایران و چین، از اصلی‌ترین محورهای آن به‌شمار می‌رود.

حضور پررنگ‌تر ایران

حضور جمهوری‌اسلامی در ششمین نمایشگاه واردات چین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه ایران امسال مشارکت پررنگ‌تری دراین نمایشگاه دارد؛ حضوری که گفته می‌شود ۲۰ برابر بیش‌از سال‌گذشته است. براین اساس در نمایشگاه امسال بیش‌از ۵۰شرکت و ۲۵۰تاجر ایرانی در حوزه‌های مختلف حضور دارند که بخش قابل‌توجهی از آنان را شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل می‌دهند.

علاوه‌براین حضور کشورهای مختلف جهان در نمایشگاه امسال، فرصت تجاری کم‌نظیری پیش‌روی اقتصاد ایران محسوب می‌شود و زمینه‌ساز باز شدن پای کالاهای ایرانی با بازارهای جدیدی می‌شود.

همه آنچه باید درباره نمایشگاه شانگهای بدانید | بازارهای جدید پیش‌روی اقتصاد ایران

ابتکاری در تاریخ توسعه تجارت‌جهانی

مرکز همایش و نمایشگاه ملی شانگهای در شرایطی از ۱۴ تا ۱۹ آبان میزبان ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین(CIIE) خواهد بود که این نمایشگاه برای نخستین‌بار است پس‌از همه‌گیری ویروس کرونا به‌صورت «آفلاین» برگزار می‌شود. نخستین دوره این نمایشگاه سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار شد؛ نمایشگاهی که برخی معتقدند ابتکاری در تاریخ توسعه تجارت‌جهانی به‌حساب می‌آید و نشان دهنده رویکردهای نوین اقتصادی چین است.

براساس آمارهای موجود، در ۵ دوره گذشته این نمایشگاه، ۱۳۱ کشور و سازمان بین‌المللی مشارکت کرده‌اند و حجم معاملات انجام شده درآن، درمجموع به حدود ۳۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. این‌درحالی‌است که دراین ۵ دوره، بیش‌از ۲ هزار قلم محصول، خدمات و فناوری‌های جدید به‌معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته شده‌است. نمایشگاه این دوره در مساحتی حدود ۸۰ هزارمترمربع برگزار می‌شود که در مقایسه با دوره گذشته، افزایش ۳۰ درصدی داشته‌است.

بازار چین، فرصتی برای جهان

برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین در شرایطی است که مقام‌های این کشور «تبدیل بازار بزرگ چین به فرصتی برای جهان» را به‌عنوان راهبرد محوری خود دراین عرصه اعلام کرده‌اند. در واقع این نمایشگاه فرصت کم‌نظیری در اختیار شرکت‌ها و فعالان اقتصادی جهان محسوب می‌شود که از طریق آن، وارد بازار بزرگ چین شوند.

برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد در دوره ششم این نمایشگاه نمایندگانی از ۱۵۴ کشور و سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای حضور خواهند داشت. این‌درحالی‌است که گفته می‌شود تاکنون بیش‌از ۳ هزارو ۴۰۰ غرفه‌دار و ۳۹۴ هزار بازدیدکننده حرفه‌ای برای حضور در CIIE ثبت‌نام کرده‌اند.

چرا CIIE این دوره مهم است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش‌از ۱۰۰ مدیر ارشد شرکت‌های مهم صنعتی جهان دراین نمایشگاه حضور می‌یابند؛ موضوعی که بی‌سابقه ارزیابی شده‌ و نشان‌دهنده بازگشت سطح کیفی این نمایشگاه به وضعیت پیش‌از همه‌گیری است.

همچنین گفته می‌شود درمیان کشورهای شرکت‌کننده در دوره ششم CIIE، ۱۱ کشور برای نخستین‌بار است که دراین نمایشگاه حضور می‌یابند و ۳۴ کشور هم نخستین «مشارکت حضوری» خود را دراین نمایشگاه تجربه می‌کنند. ۵ کشور «هندوراس»، «قزاقستان»، «صربستان»، ‌ «عربستان» و «ویتنام» نیز مهمانان افتخاری این دوره به‌شمار می‌روند.

کد خبر 804451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha