سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: طرحی در کارگروه این کمیسیون تصویب شده است و بر اساس آن مردانی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند، به زندان نمی‌روند.

حسن نوروزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام حسن نوروزی در توضیح طرح مربوط به حذف زندان از مهریه، گفت: کارگروهی در کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی، طرحی را درباره تعدیل مهریه بررسی و تصویب کرده است که به موجب آن اگر مردی توانایی و ملائت برای پرداخت مهریه نداشته باشد، به زندان نمی‌رود، حتی اگر مهریه خانم یک سکه باشد.

وی توضیح داد: ما می‌خواهیم کاری کنیم که مهریه به سمت نقدی شدن برود، نه این‌که شاهد مهریه‌های ۵۰۰ یا هزار سکه‌ای باشیم. اگر پشتوانه کیفری پرداخت مهریه برداشته شود، مردم خود به خود به سمت نقدی شدن مهریه می‌روند. باید قانونگذاری طوری باشد که این اتفاق رخ دهد.

نوروزی همچنین بیان کرد: زندانیان مهریه ۴۵۰۰ نفر بوده‌اند که اکنون تعدادشان به ۱۳۰۰ نفر رسیده است. حرف ما این است که وقتی دو نفر، خانم و آقا، برای زندگی‌شان با یکدیگر صحبت می‌کنند و مهریه را در نظر می‌گیرند، در واقع قراردادی بین دو نفر بسته شده است، پس لزومی ندارد که حکومت به این موضوع وارد شود و آقا را به خاطر عدم پرداخت مهریه زندانی کند. این کار بدون معنا و غیرشرعی است. البته مجددا تصویب می‌شود که مرد اگر ملائت داشته باشد و مهریه را پرداخت نکند، باید حکومت وارد شود. اما اگر مرد ملائت نداشته باشد دیگر دلیلی برای زندانی شدن او وجود ندارد که به دنبال آن زندگی از هم پاشیده و فرزندان سرگردان شوند.

وی ادامه داد: این موضوع به بدهی‌های خصوصی هم قابل تسری است، این‌که جنبه کیفری معنایی ندارد مگر آن‌که ثابت شود فرد ملائت و توان مالی دارد و در پرداخت لجبازی می‌کند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در واکنش به برخی انتقادات مبنی بر این‌که با این مصوبه احتمال افزایش آمار طلاق وجود دارد، گفت: اگر این موضوع به قانون تبدیل شود، زندگی‌ها منطقی‌تر می‌شود و دیگر بحث پول در میان نیست که با اندک دعوا مهریه به اجرا گذاشته شود و طرف به زندان برود. 

وی با یادآوری این‌که این طرح در کارگروه این کمیسیون تصویب شده است، گفت:‌ این طرح باید در کمیسیون حقوقی مورد بررسی قرار بگیرد که در صورت تصویب، گزارش آن به صحن مجلس برای بررسی ارجاع داده خواهد شد.

کد خبر 461606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha