شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها شماره جدید فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی را منتشر کرد. این شماره از فصلنامه رسانه ( زمستان 1384) ویژه "ارتباطات و توسعه" است.

در این شماره مقاله‌ای مبسوط از پروفسور معتمد نژاد  با عنوان "سیر تحول مطالعات و تحقیقات ارتباطات و توسعه در ایران " منتشر شده است. از دکتر شکر خواه نیز ترجمه "نظر یه‌های ارتباطات توسعه" ، نوشته سرینیواس آر . ملکات به چاپ رسیده‌است.

از دیگر مطالب این شماره رسانه می‌توان به:

* ارتباطات توسعه؛ کاوشی در تعاریف " مسئله بنیاد"    دکتر خانیکی

* دگرگونی در نظریه‌های ارتباطات و توسعه و پیامدهای آن در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی ارتباط، جان سرواس / دکتر علیرضا حسینی پاکدهی

* به‌سوی رویکرد جدید ارتباطات و توسعه، جان سرواس / دکتر پیروز ایزدی

* روایت رسانه‌ای و توسعه اجتماعی،    دکتر تژا میر فخرایی

* توسعه در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی،    دکتر سید وحید عقیلی

* ارتباطات توسعه و توسعه پایدار ،    عبدالرحمان علیزاده

* و "گرایش به غرب، نقش رسانه‌های ارتباطی و پدیده جامعه اطلاعاتی"،    دکتر علی محمدی

اشاره کرد.

سردبیر فصلنامه در یادداشت ویژه‌نامه "ارتباطات و توسعه" ضمن توضیحی مجمل درباره مفاهیمی چون "توسعه"، "رشد"، "نوسازی"، "مدرنیته" و "پست مدرن"بر این نکته تاکید کرده‌است که:
" تغییر پارادایمی که در ایران صورت گرفته(انقلاب اسلامی) بیانگر به بن بست رسیدن الگوهای توسعه وارداتی و تجددطلبی هویت ستیز و بی‌بنیاد می‌باشد. لذا آنچه مطلوب به نظر می‌رسد توسعه‌ای "دیگر" است که ضمن رجوع به سنت، آن را بازخوانی و پالایش می‌کند و با نگاهی نقادانه به دستاوردهای دنیای جدید، سره از نا سره تفکیک و به اقتباس و نوآوری می‌پردازد. توسعه‌ای "دیگر " به تعادل و توازن در زندگی، نیازهای اساسی انسان، اعتماد به نفس، هویت فرهنگی و اجتماعی و آرامش و امنیت خاطر روانی توجه دارد.... "

علاقمندان می‌توانند فصلنامه رسانه را از دفتر مطالعات و توسعه رسانه تهیه کنند یا از طریق وب‌سایت دفتر مطالعات و توسعه رسانه، مشترک این فصلنامه شوند.

کد خبر 461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز